Διαχείριση

Πρόσκληση σε γενική συνέλευση πολυκατοικίας, χωρίς απουσίες

Πρόσκληση σε γενική συνέλευση πολυκατοικίας, χωρίς απουσίες
Πόσες φορές, δεν βρεθήκαμε σε συνέλευση πολυκατοικίας και δεν μπορούσαμε να λάβουμε κάποια απόφαση επειδή απουσίαζαν οι περισσότεροι; Τώρα φαντάσου πώς είναι να προσπαθείς εσύ να συγκεντρώσεις όλους τους συνιδιοκτήτες στο ίδιο μέρος, την ίδια ώρα και να είναι και κάποιοι άφαντοι… Τι κάνεις;

Οι βασικές αρχές των γενικών συνελεύσεων



Η πολυκατοικία είναι ένας κόσμος από μόνος του, όπου οι κάτοικοι συνυπάρχουν σε έναν κοινόχρηστο χώρο διαβίωσης. Η γενική συνέλευση είναι μια συνάθροιση ή μία πλατφόρμα αν θέλεις, όπου όλοι οι «συγκάτοικοι» μπορούν να θέσουν τις ανησυχίες τους στο τραπέζι. Είναι ένα μέρος όπου τα προβλήματα μπορούν να εντοπιστούν, να συζητηθούν και, ελπίζουμε, να επιλυθούν με ήρεμο και αποτελεσματικό τρόπο.


Ποιος πρέπει να συμμετέχει στη γενική συνέλευση;



Όλοι! Στη γενική συνέλευση πρέπει να συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας, καθώς τα θέματα αφορούν την προστασία της ιδιοκτησίας τους. Η συνέλευση αυτή είναι το όργανο λήψης αποφάσεων για όλα τα θέματα της συνιδιοκτησίας. Ως εκ τούτου, όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται κατά τη διάρκεια της συνέλευσης είναι δεσμευτικές για όλους τους ιδιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που απουσίαζαν κατά τη διάρκεια της συνέλευσης.


Κατανόηση του νομικού πλαισίου



Σύμφωνα με τον νόμο 3741/1929, παράγραφος 7, κάθε ιδιοκτήτης κτιρίου έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση να συμμετέχει στη διαχείριση των κοινόχρηστων τμημάτων του κτιρίου. Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιοι ιδιοκτήτες απουσιάζουν ή δεν ανταποκρίνονται;


Νομικά δικαιώματα και υποχρεώσεις


Κάθε ιδιοκτήτης διαμερίσματος έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις αποφάσεις που αφορούν τους κοινόχρηστους χώρους του κτιρίου. Έχουν επίσης την υποχρέωση να συνεισφέρουν στις δαπάνες συντήρησης και επισκευής του κτιρίου. Αυτή η διπλή πτυχή των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του δικαίου της ιδιοκτησίας κτιρίων.


Η πρόκληση των απόντων ιδιοκτητών



Τα προβλήματα λοιπόν αρχίζουν όταν οι συνιδιοκτήτες δεν εμφανίζονται στη συνέλευση. Αυτό μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους - μπορεί να έχουν μετακομίσει και να μην έχουν αφήσει διεύθυνση προώθησης, μπορεί να έχουν αποβιώσει χωρίς γνωστούς κληρονόμους ή μπορεί απλώς να αγνοούν τις προσπάθειες επικοινωνίας. Όποια και αν είναι η περίπτωσή τους, η απουσία τους αποτελεί σημαντική πρόκληση όταν πρόκειται να πραγματοποιηθεί γενική συνέλευση και να ληφθούν αποφάσεις που επηρεάζουν ολόκληρο το κτίριο, όπως η αλλαγή πόρτας εισόδου ή η εγκατάσταση οπτικής ίνας στην πολυκατοικία.


Ψάχνοντας τους συνιδιοκτήτες



Το πρώτο βήμα για την επίλυση αυτού του ζητήματος είναι να προσπαθήσετε να εντοπίσετε τους απόντες ιδιοκτήτες. Στο πλαίσιο αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν διάφορες στρατηγικές. Μια αποτελεσματική προσέγγιση είναι η αναζήτηση μέσω δημόσιων αρχείων, όπως τα κτηματολογικά αρχεία ή οι τοπικές εφορίες, που περιέχουν ενημερωμένα στοιχεία επικοινωνίας για τους απόντες ιδιοκτήτες. Σε πιο περίπλοκες καταστάσεις, ωστόσο, μπορεί να χρειαστεί να ζητήσετε νομική βοήθεια. Η συμβουλή ενός δικηγόρου μπορεί να είναι παραπάνω από χρήσιμη, μιας και γνωρίζεις καλύτερα τις περίπλοκες νομικές διόδους για τον εντοπισμό και την επικοινωνία με τους απόντες ιδιοκτήτες.. Στο οικοσύστημα του Polikatikia.gr μπορείτε να αναζητήσετε την κατάλληλη νομική βοήθεια. Το εξειδικευμένο νομικό μας τμήμα βρίσκεται στην διάθεσή σας. 


Διεξαγωγή γενικής συνέλευσης χωρίς όλους τους ιδιοκτήτες



Εάν παρά τις προσπάθειές σας, δεν μπορείτε να εντοπίσετε τους απόντες ιδιοκτήτες, μπορεί να αναρωτηθείτε – «Μπορούμε να κάνουμε γενική συνέλευση χωρίς αυτούς;». Η απάντηση σε αυτό εξαρτάται από τους ειδικούς κανονισμούς που διέπουν το κτίριό σας. Για να υπάρξει απαρτία πρέπει ο αριθμός των παρόντων ιδιοκτητών να πληροί τις απαιτήσεις απαρτίας που ορίζει το καταστατικό. Αν όμως δεν επιτευχθεί η απαρτία, η συνέλευση μπορεί να προχωρήσει με το ρίσκο οι αποφάσεις που θα ληφθούν να μην είναι νομικά δεσμευτικές. Σε τέτοιες περιπτώσεις, μπορεί να είναι απαραίτητο να ζητήσετε νομική συμβουλή για το πώς να προχωρήσετε.


Αντιμετώπιση ζητημάτων εισφορών


Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που προκύπτουν από την απουσία των ιδιοκτητών είναι οι απλήρωτες εισφορές για τα έξοδα συντήρησης και επισκευής. Για την επίλυση αυτού του προβλήματος, υπάρχουν νομικές επιλογές. Εάν ένας ιδιοκτήτης αρνείται να καταβάλει το μερίδιό του στα έξοδα του κτιρίου, οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες μπορούν να κινηθούν νομικά. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει αγωγή ή δέσμευση του ακινήτου του ιδιοκτήτη που δεν πληρώνει. Η αντιμετώπιση των απλήρωτων εισφορών από απόντες ιδιοκτήτες μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολη, αλλά ο νόμος παρέχει ένδικα μέσα και για αυτή την περίπτωση. Για παράδειγμα, είναι δυνατή η πώληση της περιουσίας του οφειλέτη ιδιοκτήτη για την κάλυψη των οφειλόμενων υποχρεώσεων. Αυτό διασφαλίζει ότι το βάρος της συντήρησης και των επισκευών κατανέμεται δίκαια μεταξύ όλων των ιδιοκτητών.


Εταιρείες διαχείρισης κοινοχρήστων, ο καλύτερος φίλος των πολυκατοικιών



Οι εταιρείες διαχείρισης κοινοχρήστων είναι η καλύτερη λύση
όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση προβλημάτων με ιδιοκτήτες που αδιαφορούν. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματά τους είναι η ικανότητά τους να εντοπίζουν τους απόντες ιδιοκτήτες μέσω των εκτεταμένων πόρων και δικτύων τους. Επιπλέον, οι εταιρείες αυτές διαθέτουν νομικούς εμπειρογνώμονες που μπορούν να παρέχουν εξειδικευμένες συμβουλές . Πέρα από τα νομικά ζητήματα, οι συγκεκριμένες εταιρείες διαχείρισης συμβάλλουν επίσης καθοριστικά στη διατήρηση της συνολικής κατάστασης του ακινήτου. Ακόμη και όταν κάποιοι ιδιοκτήτες απουσιάζουν, διασφαλίζουν ότι το κτίριο συντηρείται καλά, ώστε να αποφεύγονται πιθανά προβλήματα που προκύπτουν από τη φθορά του ακινήτου.

Η αντιμετώπιση των ιδιοκτητών που απουσιάζουν μπορεί να αποτελέσει πρόκληση. Αν όμως γνωρίζετε τα δικαιώματα και τις ευθύνες σας, υπάρχουν τρόποι για τον εντοπισμό τους. Να θυμάστε ότι δεν είστε μόνοι σας σε αυτό το θέμα. Οι διαχειριστές ακινήτων μπορούν να παρέχουν πολύτιμη βοήθεια για να διασφαλίσουν ότι το κτίριό σας παραμένει ένα ασφαλές και ευχάριστο μέρος για να ζείτε - σαν το σπίτι σας.

Μάθετε εδώ πως μπορείτε να βρείτε την κατάλληλη εταιρεία διαχείρισης.


Νέο pro feature - Γενική συνέλευση

Με το νέο Pro feature του Polikatikia.gr, μπορείτε τώρα να οργανώσετε online τη Γενική Συνέλευση της πολυκατοικίας σας με ευκολία και αποτελεσματικότητα. Το νέο αυτό εργαλείο σας επιτρέπει να στέλνετε ανακοινώσεις, να ορίζετε ημερομηνίες και να ανεβάζετε σε cloud τα πρακτικά. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να διοργανώνετε και να διαχειρίζεστε τη Γενική Συνέλευση με τη συμμετοχή όλων των κατοίκων στον προγραμματισμό της. Επιπλέον, μπορείτε να ανεβάζετε αρχεία της συνέλευσης και να έχετε ιστορικό όλων των συνελεύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στην πολυκατοικία σας. Αυτό το χαρακτηριστικό παρέχει σε όλους τους κατοίκους πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά στις αποφάσεις της πολυκατοικίας
γενικη-συνελευση-2

Σχέτικα άρθρα

Αυγ 27, 2025 Διαχείριση
Γενικές Συνελεύσεις: Τι προβλέπει ο νόμος & πώς γίνονται επιτέλους... απλές!

Γενικές Συνελεύσεις: Τι προβλέπει ο νόμος & πώς γίνονται επιτέλους... απλές!

Μπορεί κάποια στιγμή να έχεις βρεθεί σε γενική συνέλευση πολυκατοικίας, στο διαμέρισμα του διαχειριστή, στην είσοδο ή στα σκαλιά, ακόμα και στον εξωτερικό χώρο της πυλωτής ή στο πεζοδρόμιο. Οι γενικές συνελεύσεις είναι αναγκαίο κακό για κάποιους και σωτήρια λύση για άλλους. Όπως και να το δει κανείς, η νομοθεσία είναι σαφής: είναι υποχρεωτικές και αφορούν όλους τους ιδιοκτήτες μιας πολυκατοικίας.  Τι είναι και ποιοι συμμετέχουν  Η γενική συνέλευση είναι το βασικό όργανο λήψης αποφάσεων στην πολυκατοικία. Πρέπει να συγκαλείται τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο, ενώ σε περιπτώσεις προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν, όπως έκτακτα έξοδα, επισκευές, διαφωνίες, και ενοχλήσεις, μπορεί να γίνουν και επιπλέον συνελεύσεις.  Στις γενικές συνελεύσεις πολυκατοικιών συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων ή οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους, οι οποίοι αποφασίζουν με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας. Απαραίτητη προϋπόθεση για να έχει ισχύ η συνέλευση είναι η απαρτία, δηλαδή να συμμετέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των ιδιοκτητών, ορισμένο από τον Κανονισμό της πολυκατοικίας ή συμφωνημένο μεταξύ των ιδιοκτητών.   Τι μπορεί να πάει στραβά   Όσοι έχουν διαχειριστεί πολυκατοικία, γνωρίζουν τα κλασικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Κάποιες φορές δεν εμφανίζεται κανείς, δεν υπάρχει απαρτία για να παρθούν αποφάσεις, οι συζητήσεις εκτροχιάζονται σε αντιπαραθέσεις, δεν κρατούνται πρακτικά ή χάνονται μετά, ή ακόμα, οι αποφάσεις μένουν στα χαρτιά ή στο μιλητό και δεν υλοποιούνται ποτέ.   Εδώ έρχεται να βοηθήσει η τεχνολογία και πιο συγκεκριμένα η ψηφιακή λειτουργία Γενικής Συνέλευσης του Polikatikia.gr.  Πώς το Polikatikia.gr λύνει τα χέρια σε διαχειριστές και ιδιοκτήτες  Με τη χρήση του Polikatikia Pro, η οργάνωση και η παρακολούθηση των συνελεύσεων γίνεται απλή υπόθεση. Όλα γίνονται ψηφιακά, με διαφάνεια και συμμετοχικότητα. Δείτε τι ακριβώς προσφέρει η πλατφόρμα:  Προγραμματισμός με συμμετοχή των κατοίκων  Ο διαχειριστής μπορεί:  να επιλέξει τίτλο και εισαγωγικό μήνυμα  να προσθέσει θέματα προς συζήτηση  να προτείνει έως 4 ημερομηνίες, στις οποίες οι κάτοικοι ψηφίζουν για το πότε μπορούν να συμμετάσχουν  Ψηφιακή πρόσκληση & ψηφοφορία  Οι κάτοικοι λαμβάνουν ειδοποίηση μέσω email και μπαίνουν στο ψηφιακό διαμέρισμά τους, όπου:  βλέπουν τις ημερομηνίες & δηλώνουν διαθεσιμότητα  βλέπουν ποιοι άλλοι έχουν απαντήσει  αλλάζουν την ψήφο τους αν χρειαστεί  Οργάνωση και διαφάνεια  Η πλατφόρμα επιτρέπει:  αποστολή ή μεταφόρτωση αρχείων (εξουσιοδοτήσεις, πρακτικά)  πρόσβαση στο ιστορικό όλων των συνελεύσεων  καταγραφή όλων των ενεργειών, ψηφοφοριών και αποφάσεων  Οριστικοποίηση και υπενθυμίσεις  Όταν κλείσει η ψηφοφορία, ο διαχειριστής επιλέγει την ημερομηνία και οριστικοποιεί τη συνέλευση. Όλοι οι κάτοικοι ενημερώνονται αυτόματα για την τελική ημερομηνία.  Το Polikatikia.gr ήρθε για να αλλάξει τη νοοτροπία γύρω από τη διαχείριση της πολυκατοικίας. Με την ψηφιακή οργάνωση της γενικής συνέλευσης, οι κάτοικοι ενημερώνονται έγκαιρα, συμμετέχουν ισότιμα και οι αποφάσεις λαμβάνονται με δημοκρατικές και σαφείς διαδικασίες. Η πολυκατοικία λειτουργεί με διαφάνεια, συνεννόηση και συνέπεια, χωρίς χαμένα email, χειρόγραφες σημειώσεις ή απουσίες-παγίδες.  Γιατί όταν όλα είναι οργανωμένα, οι αποφάσεις δεν μένουν απλώς στα χαρτιά, αλλά υλοποιούνται και βελτιώνουν την καθημερινότητά μας.  Εάν είσαι διαχειριστής ή ιδιοκτήτης διαμερίσματος, δοκίμασε σήμερα το Polikatikia Pro και ανακάλυψε πώς η γενική συνέλευση μπορεί να γίνει ένα εργαλείο συνεργασίας και όχι αφορμή για εντάσεις. Η διαχείριση μπορεί να γίνει επιτέλους απλή υπόθεση! 

Αυγ 27, 2025 Διαχείριση
Polikatikia.gr: Ο σύγχρονος ψηφιακός σου βοηθός στη διαχείριση πολυκατοικιών

Polikatikia.gr: Ο σύγχρονος ψηφιακός σου βοηθός στη διαχείριση πολυκατοικιών

Αν εργάζεσαι στον τομέα της διαχείρισης πολυκατοικιών, ξέρεις πολύ καλά ότι ο ρόλος σου δεν είναι ποτέ απλός. Από τα κοινόχρηστα και τις οφειλές, μέχρι τις βλάβες, τις συνελεύσεις και τις διαφωνίες, η καθημερινότητά σου απαιτεί ακρίβεια, διαφάνεια και ταχύτητα. Έχεις πιάσει ποτέ τον εαυτό σου να χρειάζεται μια «χείρα βοηθείας»;  Αυτό ακριβώς ήρθε να σου προσφέρει το Polikatikia.gr. Όχι σαν ένα ακόμα πρόγραμμα έκδοσης κοινοχρήστων, αλλά ως ένα πλήρες, εξελισσόμενο ψηφιακό οικοσύστημα που στέκεται δίπλα στους επαγγελματίες διαχείρισης, σε κάθε βήμα της δουλειάς τους.   Πώς σε βοηθάει το Polikatikia.gr  Το Polikatikia.gr χτίζει το νέο πρότυπο λειτουργίας για τη διαχείριση πολυκατοικιών. Ήδη, πολλές εταιρείες διαχείρισης σε όλη την Ελλάδα το έχουν ενσωματώσει, όχι απλώς ως εργαλείο, αλλά ως πυλώνα της στρατηγικής τους. Τι σημαίνει αυτό;   Δεν αντικαθιστά τους επαγγελματίες, αλλά τους δίνει τα εργαλεία που χρειάζονται για να κάνουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά τη δουλειά τους.  Δεν «παίρνει» πολυκατοικίες. Τις παραδίδει σε εταιρείες διαχείρισης, στις οποίες προσφέρει επαγγελματική υποστήριξη, όταν τη χρειάζονται.   Δεν "κλειδώνει" τα δεδομένα. Τα δεδομένα ανήκουν στην εταιρεία ή στον διαχειριστή, όχι στο Polikatikia.gr.   Τι σου προσφέρει   Επειδή το Polikatikia.gr χτίστηκε πάνω σε αληθινές ανάγκες επαγγελματιών, δεν προσφέρει μόνο λειτουργίες, αλλά και χρήσιμες λύσεις. Τι κερδίζεις:   Απόλυτη διαφάνεια για εσένα και για τους πελάτες σου: Η ψηφιακή διαχείριση κοινοχρήστων, αποθεματικού, οφειλών και τεχνικών βλαβών γίνεται οργανωμένα και διαφανώς, με πλήρες ιστορικό κινήσεων και δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης όλων των ιδιοκτητών και ενοίκων. Εξοικονόμηση χρόνου με πλήρη αυτοματοποίηση: Έκδοση κοινοχρήστων με 1 κλικ, αποστολή αποδείξεων με email, online πληρωμές, παρακολούθηση οφειλών και αυτόματη αρχειοθέτηση συνεργείων. Ξέχνα χειρόγραφες λίστες, excel και ατελείωτα τηλεφωνήματα. Με τη δύναμη της Τεχνητής Νοημοσύνης, το Polikatikia.gr αυτοματοποιεί κρίσιμες διαδικασίες, μειώνει το ανθρώπινο λάθος και σου δίνει ουσιαστική πληροφόρηση τη στιγμή που τη χρειάζεσαι. Όλα τα δεδομένα σε ένα μέρος: Το Polikatikia.gr σου προσφέρει πλήρη έλεγχο των δεδομένων. Εσύ αποφασίζεις ποιος βλέπει τι και πότε. Η πλατφόρμα λειτουργεί ως προέκταση της εταιρείας σου, όχι ως μεσάζοντας. Πραγματική ευελιξία: Μπορείς να καταχωρείς μεταβολές αποθεματικού με επεξηγητικά σχόλια, να καταγράφεις αποχωρήσεις ενοίκων και τυχόν εκκρεμότητες, να δηλώνεις βλάβες, να συγκρίνεις προσφορές επαγγελματιών και να διαχειρίζεσαι επισκευές. Υποστήριξη σε κάθε βήμα: Η ομάδα του Polikatikia.gr δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τους επαγγελματίες. Αντίθετα, στηρίζει το ρόλο τους. Όταν μια πολυκατοικία χρειάζεται επαγγελματική διαχείριση, η πλατφόρμα προτείνει ενεργά συνεργαζόμενες εταιρείες.   Δοκίμασε κάτι νέο και εξέλιξε τη δουλειά σου  Το Polikatikia.gr είναι το εργαλείο που εξελίσσει τη διαχείριση πολυκατοικιών, βάσει πραγματικών αναγκών. Οι πελάτες σου ζητούν πια ηλεκτρονική ενημέρωση, διαφάνεια, άμεσες απαντήσεις και έλεγχο. Είναι ένα εργαλείο που σε φέρνει μπροστά από τις απαιτήσεις, ενισχύει το επαγγελματικό σου προφίλ και διευκολύνει την καθημερινότητά σου. Αν είσαι επαγγελματίας διαχείρισης, αυτό είναι για εσένα. Μάθε περισσότερα στο Polikatikia.gr.

Αυγ 27, 2025 Ιδιοκτήτης
Airbnb & Συναίνεση Ιδιοκτητών: Τι ισχύει στις πολυκατοικίες 

Airbnb & Συναίνεση Ιδιοκτητών: Τι ισχύει στις πολυκατοικίες 

Η ενοικίαση κατοικιών μέσω πλατφορμών όπως το Airbnb έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία χρόνια. Πολλοί επιλέγουν να θέσουν τα σπίτια και τα διαμερίσματά τους σε διαθεσιμότητα για ενοικίαση όταν λείπουν οι ίδιοι για πολύ καιρό ή ακόμα και ως εναλλακτική της απλής ενοικίασης. Όταν όμως πρόκειται για διαμερίσματα σε πολυκατοικίες, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα και προβληματισμοί: Χρειάζεται άδεια από τους άλλους ιδιοκτήτες; Τι γίνεται αν υπάρχουν παράπονα; Ποια δικαιώματα έχει η κάθε πλευρά;  Παρακάτω θα εξηγηθεί τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε πολυκατοικίες και πώς μπορούν όλοι οι εμπλεκόμενοι να διαχειριστούν την κατάσταση υπεύθυνα.  Τι ισχύει νομικά για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb);  Στην Ελλάδα, η ενοικίαση ακινήτου μέσω Airbnb ή παρόμοιας πλατφόρμας επιτρέπεται, αρκεί να τηρούνται ορισμένες προϋποθέσεις, όπως προβλέπεται από τη νέα νομοθεσία για τα Airbnb στην Ελλάδα.  Ο ιδιοκτήτης πρέπει να δηλώνει το ακίνητο στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης της ΑΑΔΕ  Τα έσοδα πρέπει να δηλώνονται κανονικά στην εφορία  Δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας όπως στα τουριστικά καταλύματα (εκτός αν παρέχονται πρόσθετες υπηρεσίες, όπως πρωινό, καθαριότητα, reception)  Ωστόσο, όταν πρόκειται για διαμέρισμα σε πολυκατοικία, τα πράγματα γίνονται λίγο πιο σύνθετα.  Χρειάζεται συναίνεση των υπολοίπων ιδιοκτητών;  Γενικά, δεν απαιτείται συναίνεση για να νοικιάσει κάποιος το διαμέρισμά του μέσω Airbnb, εκτός αν ο Κανονισμός της πολυκατοικίας (εφόσον υπάρχει) το απαγορεύει ρητά. Αν αναφέρεται λοιπόν ότι απαγορεύονται οι επαγγελματικές ή τουριστικές χρήσεις, τότε μπορεί να απαγορευτεί και η χρήση των διαμερισμάτων ως Airbnb, με απόφαση γενικής συνέλευσης και πιθανή δικαστική επικύρωση. Αν δεν υπάρχει κανονισμός ή δεν προβλέπει κάτι σχετικό, τότε ισχύει η ελευθερία διάθεσης του ακινήτου.  Τι γίνεται σε περίπτωση διαφωνίας ή όχλησης;  Ακόμα κι αν επιτρέπεται η βραχυπρόθεσμη ενοικίαση κατοικιών στην πολυκατοικία, ο ιδιοκτήτης που νοικιάζει έχει την υποχρέωση να μην προκαλεί ενόχληση στους άλλους ενοίκους. Έχει διαπιστωθεί ότι οι πιο συχνές αιτίες διαφωνιών είναι ανάμεσα σε άλλες:   Θόρυβος από επισκέπτες  Συχνές αφίξεις/αναχωρήσεις με βαλίτσες  Κατάχρηση κοινόχρηστων χώρων  Έλλειψη ασφάλειας λόγω συνεχούς εναλλαγής προσώπων  Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες μπορούν να ζητήσουν από τον ιδιοκτήτη να λάβει μέτρα, όπως για παράδειγμα να θέσει πιο αυστηρούς κανόνες για τους επισκέπτες ή να συγκληθεί γενική συνέλευση για να τεθούν περιορισμοί ή να γίνει προσφυγή στη δικαιοσύνη αν οι οχλήσεις είναι επαναλαμβανόμενες και σοβαρές.  Επομένως, ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα να εκμεταλλευτεί το ακίνητό του όπως επιθυμεί, εφόσον σέβεται τον κανονισμό και τη νομοθεσία, αλλά και οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες και ένοικοι έχουν δικαίωμα στην ησυχία, την ασφάλεια και τη χρήση των κοινόχρηστων χώρων χωρίς εμπόδια. Η ισορροπία στηρίζεται στην καλή επικοινωνία και τη διαφάνεια.  Ποιος ο ρόλος της γενικής συνέλευσης;  Η γενική συνέλευση των ιδιοκτητών μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο:  Να εγκρίνει ή να τροποποιήσει τον Κανονισμό της πολυκατοικίας ώστε να προβλέπει ειδικούς όρους ή περιορισμούς για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις  Να ορίσει ώρες κοινής ησυχίας, μέτρα ασφαλείας ή ακόμη και «κώδικα συμπεριφοράς» για φιλοξενούμενους  Να ενεργοποιήσει νομικές διαδικασίες σε περιπτώσεις κατάχρησης ή συστηματικής όχλησης  Φυσικά, για οποιαδήποτε αλλαγή κανονισμού ή απαγόρευση Airbnb, απαιτείται η συγκατάθεση όλων ή μεγάλης πλειοψηφίας των ιδιοκτητών, ανάλογα με το τι προβλέπει ο Κανονισμός.  Επομένως, η ενοικίαση μέσω Airbnb είναι νόμιμη, αλλά η υπεύθυνη και διαφανής διαχείριση είναι απαραίτητη όταν πρόκειται για πολυκατοικίες. Οι ιδιοκτήτες καλούνται να σέβονται τους υπόλοιπους ενοίκους και οι διαχειριστές να λειτουργούν με πνεύμα συνεργασίας. Το κλειδί είναι η πρόληψη των συγκρούσεων, η ενημέρωση όλων και η δημιουργία σαφών κανόνων. Έτσι, διατηρείται η ισορροπία μεταξύ ατομικής ελευθερίας και συλλογικής αρμονίας.  Για να μαθαίνεις τα πάντα σχετικά με το διαμέρισμά σου, συνέχισε να διαβάζεις το blog του Polikatikia.gr.  

Ιουλ 21, 2025 Διαχείριση
Ενεργειακό Πιστοποιητικό Πολυκατοικίας: Υποχρεώσεις & Διαδικασία

Ενεργειακό Πιστοποιητικό Πολυκατοικίας: Υποχρεώσεις & Διαδικασία

Το Ενεργειακό Πιστοποιητικό ή επίσημα, Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) είναι ένα έγγραφο που αποτυπώνει την ενεργειακή «ταυτότητα» ενός ακινήτου. Πέρα από μια τυπική υποχρέωση, αποτελεί εργαλείο πληροφόρησης για την κατανάλωση ενέργειας ενός κτιρίου και τη δυνατότητα βελτιώσεών του. Αν είσαι ιδιοκτήτης, διαχειριστής ή ασχολείσαι επαγγελματικά με ακίνητα, παρακάτω θα βρεις έναν απλό οδηγό για το πότε χρειάζεται, πώς εκδίδεται και τι να περιμένεις. Πότε είναι υποχρεωτικό το ενεργειακό πιστοποιητικό;   Η έκδοση ΠΕΑ είναι υποχρεωτική σε πολλές περιπτώσεις, και συγκεκριμένα: • Κατά την πώληση ή ενοικίαση ολόκληρου κτιρίου ή διαμερίσματος (για ακίνητα άνω των 50 τ.μ.) • Για την ένταξη σε προγράμματα επιδότησης, όπως το «Εξοικονομώ», όπου απαιτείται πιστοποιητικό πριν και μετά τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης • Σε περιπτώσεις ανακαίνισης ή αλλαγής χρήσης κτιρίων, εφόσον επηρεάζεται η ενεργειακή τους συμπεριφορά • Όταν ζητείται από τις αρχές στο πλαίσιο οικοδομικών ή τακτοποιητικών διαδικασιών Σημαντικό είναι πως μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται αυστηροποίηση των όρων για νεόδμητα και ανακαινισμένα ακίνητα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα κτίρια μηδενικών εκπομπών. Αυτό σημαίνει ότι τα νέα κτίρια ή όσα αναβαθμίζονται εκτενώς θα πρέπει να πληρούν υψηλότερες ενεργειακές προδιαγραφές για να λάβουν την κατάλληλη κατηγορία ΠΕΑ. Τι περιλαμβάνει η διαδικασία;   Για να εκδοθεί το ΠΕΑ, απαιτείται αυτοψία από ενεργειακό επιθεωρητή, ο οποίος ελέγχει το κτίριο ή το διαμέρισμα και συλλέγει τεχνικά και λειτουργικά στοιχεία, όπως: • Είδος και πάχος τοιχοποιίας • Τύποι κουφωμάτων και υαλοπινάκων • Σύστημα θέρμανσης και ψύξης • Τρόπος παραγωγής ζεστού νερού • Ενεργειακά συστήματα (π.χ. ηλιακοί θερμοσίφωνες, φωτοβολταϊκά) Η επιθεώρηση διαρκεί συνήθως μία επίσκεψη και ολοκληρώνεται εντός λίγων ημερών. Ακολουθεί η έκδοση του πιστοποιητικού μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, με μοναδικό αριθμό καταχώρισης. Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται;   Για την έκδοση ΠΕΑ, θα χρειαστείς τα εξής: • Τίτλο ιδιοκτησίας (συμβόλαιο) • Οικοδομική άδεια ή κάτοψη του ακινήτου • Λογαριασμό ρεύματος (για το Αριθμό Παροχής) • Τακτοποιητικά έγγραφα • Δελτίο ταυτότητας του ιδιοκτήτη Όταν πρόκειται για πολυκατοικία, είναι χρήσιμο να υπάρχει πρόσβαση στο λεβητοστάσιο ή τον πίνακα θέρμανσης, ώστε να αξιολογηθούν τα κοινόχρηστα συστήματα. Πόσο κοστίζει το ΠΕΑ;  Το κόστος εξαρτάται από την επιφάνεια του ακινήτου και την πολυπλοκότητα της κατασκευής. Συνήθως για διαμερίσματα κυμαίνεται μεταξύ 80 και 150 ευρώ, ενώ για ολόκληρες πολυκατοικίες ή επαγγελματικούς χώρους το κόστος μπορεί να είναι υψηλότερο. Αν συνδυάζεται με αίτηση σε πρόγραμμα χρηματοδότησης, ενδέχεται να καλύπτεται μέρος ή όλο το κόστος από την επιδότηση. Πόσο διαρκεί η διαδικασία;   Από τη στιγμή που θα συγκεντρωθούν τα δικαιολογητικά και θα προγραμματιστεί η αυτοψία, η έκδοση του ΠΕΑ γίνεται συνήθως εντός 2-5 εργάσιμων ημερών. Το πιστοποιητικό έχει ισχύ για 10 χρόνια, εκτός αν υπάρξουν δομικές ή ενεργειακές αλλαγές στο ακίνητο, οπότε χρειάζεται νέα έκδοση. Αν και συχνά αντιμετωπίζεται ως υποχρέωση που πρέπει απλώς να «ξεμπερδεύει» κανείς, το ενεργειακό πιστοποιητικό είναι στην ουσία ένας καθρέφτης της ενεργειακής απόδοσης του σπιτιού ή της πολυκατοικίας. Μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για παρεμβάσεις που μειώνουν την κατανάλωση και βελτιώνουν την καθημερινότητα. Καθώς η Ελλάδα και όλη η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφονται όλο και περισσότερο σε πολιτικές εξοικονόμησης ενέργειας, η ενεργειακή απόδοση των κτιρίων θα αποκτά σταδιακά μεγαλύτερη σημασία, όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά και για την αξία του ακινήτου.