Διαχείριση

Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
Πρόσφατα γεγονότα με τραυματισμούς ή ζημιές σε πολυκατοικίες λόγω παραμέλησης συντήρησης φέρνουν στο προσκήνιο ένα σημαντικό ερώτημα: ποιος φέρει την ευθύνη για τις βλάβες στους κοινόχρηστους χώρους; Ποιος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και συντήρηση των χώρων αυτών και ποιος πληρώνει; Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τι ισχύει για ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών, με βάση το ισχύον νομικό και θεσμικό πλαίσιο. 

 

Τι περιλαμβάνεται στους κοινόχρηστους χώρους; 


Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ποιοι είναι οι χώροι που θεωρούνται κοινόχρηστοι σε μια πολυκατοικία; Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα, κοινόχρηστοι χώροι θεωρούνται μεταξύ άλλων: 
  • Η είσοδος της πολυκατοικίας 
  • Οι σκάλες
  • Τα κλιμακοστάσια
  • Οι ανελκυστήρες
  • Οι διάδρομοι
  • Τα φρεάτια
  • Οι ταράτσες
  • Η πυλωτή ή το γκαράζ  
  • Οι σωληνώσεις ύδρευσης, αποχέτευσης, θέρμανσης (στην περίπτωση που είναι κοινές)
  • Ο φωτισμός και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις των κοινών χώρων

 

Τι ισχύει για τη συντήρηση και την επισκευή; 


Η ευθύνη για τη συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων βαραίνει οικονομικά όλους τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων, αναλογικά με τα χιλιοστά που κατέχουν (εκτός αν ορίζει διαφορετικά ο Κανονισμός της εκάστοτε πολυκατοικίας). Η συντήρηση πρέπει να είναι τακτική, ώστε να προλαμβάνονται ατυχήματα και φθορές που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές ή κινδύνους. 

 

Ποιος έχει την ευθύνη σε περίπτωση ζημιάς ή ατυχήματος; 


Εάν είσαι διαχειριστής, έχεις την υποχρέωση να μεριμνάς για την τακτική συντήρηση και επιδιόρθωση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων. Αν παραμελήσεις αυτή την υποχρέωση, μπορεί να σου αποδοθεί αστική ή και ποινική ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος (π.χ. πτώση λόγω σπασμένου μαρμάρου ή σκοτεινού κλιμακοστασίου). 
Αν πάλι είσαι ιδιοκτήτης διαμερίσματος και η πολυκατοικία έχει διαχειριστή, δεν φέρεις προσωπική ευθύνη για τη συντήρηση. Συμμετέχεις όμως οικονομικά στην κάλυψη όλων αυτών των εξόδων. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαχειριστής και δεν έχετε ορίσει υπεύθυνο, η ευθύνη είναι συλλογική και μπορεί να αναζητηθεί από όλους τους συνιδιοκτήτες.
 
 

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις του διαχειριστή; 


Ο διαχειριστής μιας πολυκατοικίας επιβάλλεται να ελέγχει τακτικά όλες τις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις ώστε να η αντιμετώπιση των βλαβών και η ειδοποίηση των τεχνικών και των συνεργείων να γίνεται άμεσα, προτού συμβεί κάποια ζημιά. Επιπλέον, οφείλει να τηρεί αρχείο όλων των βλαβών, αλλά και των συντηρήσεων που γίνονται στο κτήριο. Τέλος, μέσα στις αρμοδιότητές του είναι και η σύγκληση συνέλευσης σε περιπτώσεις που απαιτούν σημαντικά έργα ή οικονομική συμμετοχή και η γνωστοποίηση αυτών σε όλους τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες.
  
 

Τι λέει ο νόμος για τις αποζημιώσεις; 


Ο Αστικός Κώδικας προβλέπει ότι όποιος υποστεί ζημιά λόγω αμέλειας συντήρησης των κοινόχρηστων χώρων μπορεί να στραφεί κατά του υπαίτιου προσώπου (π.χ. διαχειριστή ή συνιδιοκτητών αν δεν υπάρχει διαχειριστής), ζητώντας αποζημίωση για υλικές ζημιές ή σωματικές βλάβες που προκλήθηκαν.
  
 

Τι πρέπει να κάνεις για να είσαι καλυμμένος; 


Για να είσαι καλυμμένος σε περίπτωση προβλήματος σε κοινόχρηστο χώρο, είναι σημαντικό να εξασφαλίσεις ότι υπάρχει ενεργός διαχειριστής με σαφώς καθορισμένα καθήκοντα, καθώς και να ζητήσεις επαγγελματική αξιολόγηση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, όπως τα ηλεκτρολογικά και τα υδραυλικά συστήματα. Παράλληλα, πρέπει να καταγράφονται με συνέπεια όλες οι αποφάσεις και τα έργα στα πρακτικά των συνελεύσεων της πολυκατοικίας, ενώ είναι σκόπιμο να εξεταστεί και η πιθανότητα ύπαρξης ασφαλιστικής κάλυψης για περιπτώσεις αστικής ευθύνης.  
Ένα καλά οργανωμένο σύστημα διαχείρισης αποτελεί ασπίδα προστασίας για όλους τους κατοίκους μιας πολυκατοικίας. Αν θέλεις να μαθαίνεις όλα τα θέματα που αφορούν την πολυκατοικία και να είσαι νομικά ενήμερος, συντονίσου στο blog του Polikatikia.gr.  
ευθυνη_για_κοινοχρηστες_βλαβες_2
ευθυνη_για_κοινοχρηστες_βλαβες_1

Σχέτικα άρθρα

Ιουν 16, 2025 Διαχείριση
Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Σε μια πολυκατοικία, υπάρχουν χώροι που είναι κοινόχρηστοι. Αυτό σημαίνει ότι ανήκουν σε όλους τους ιδιοκτήτες και ενοίκους. Δεν είναι κανενός προσωπικά, αλλά τους μοιράζονται όλοι. Παραδείγματα τέτοιων χώρων είναι οι διάδρομοι, οι σκάλες, το γκαράζ και η πυλωτή, οι ταράτσες και οι κοινές αποθήκες, οι τοίχοι και όψεις του κτιρίου που δεν είναι μέσα σε συγκεκριμένο διαμέρισμα. Το να καταλάβει κάποιος αυτούς τους χώρους χωρίς άδεια λέγεται καταπάτηση.   Πάμε να εξετάσουμε ποιες περιπτώσεις θεωρούνται «καταπάτηση» και τι πρέπει να αποφεύγει κάποιος στους κοινόχρηστους χώρους μιας πολυκατοικίας.   Αντικείμενα σε διαδρόμους και σκάλες  Δεν επιτρέπεται να αφήνουμε πράγματα όπως καρέκλες, παπούτσια, ντουλάπες, γλάστρες ή ακόμα και ποδήλατα στους διαδρόμους ή στις σκάλες. Αυτοί οι χώροι πρέπει να μένουν πάντα άδειοι, για να μπορεί ο καθένας να περνάει ελεύθερα και με ασφάλεια. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. φωτιά), πρέπει όλοι να μπορούν να βγουν γρήγορα.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Ο διαχειριστής ή άλλοι ένοικοι μπορούν να ζητήσουν την αφαίρεση των αντικειμένων. Αν ο ιδιοκτήτης δεν συμμορφώνεται, μπορεί να γίνει έγγραφη καταγγελία. Αν δεν αλλάξει κάτι, μπορεί να χρειαστεί δικαστική παρέμβαση.  Κατάληψη της πυλωτής  Η πυλωτή είναι συνήθως ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στο ισόγειο. Εκεί μπορεί να έχει θέσεις πάρκινγκ που αναλογούν σε συγκεκριμένα διαμερίσματα ή μπορεί να είναι κοινόχρηστη. Επομένως, δεν επιτρέπεται κάποιος να κλείνει με κάγκελα ή τέντες μία θέση ή ένα κομμάτι της πυλωτής χωρίς άδεια από όλους. Δεν μπορεί να το μετατρέψει σε αποθήκη ή κήπο ή να το χρησιμοποιεί σαν να είναι μόνο δικό του. Ακόμα κι αν κάποιος έχει θέση στάθμευσης, δεν έχει το δικαίωμα να την κλείσει μόνιμα ή να εμποδίζει την κυκλοφορία των υπολοίπων.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν γίνει τέτοια κατάληψη, μπορεί να γίνει σύσταση ή έγγραφη προειδοποίηση. Σε σοβαρές περιπτώσεις, προβλέπεται προσφυγή στο ειρηνοδικείο.  Παράνομη επέκταση μπαλκονιού   Το μπαλκόνι είναι μεν ιδιωτικός χώρος, αλλά έχει όρια. Αν κάποιος μεγαλώσει το μπαλκόνι χωρίς άδεια, δηλαδή το κάνει μεγαλύτερο από όσο προβλέπει η άδεια οικοδομής, τότε παρανομεί. Ειδικά αν το κάνει πάνω σε κοινόχρηστο χώρο ή καταπατά την αισθητική του κτιρίου. Δεν επιτρέπεται να βάλει στέγαστρο, να κλείσει το μπαλκόνι με τζάμια, να κάνει μόνιμη κατασκευή χωρίς άδεια από την πολεοδομία και χωρίς συναίνεση των υπολοίπων.   Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Καταγγελία στην Πολεοδομία, έλεγχος της κατασκευής και πιθανή εντολή κατεδάφισης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβάλλονται και πρόστιμα.  Τοποθέτηση μονάδων A/C σε κοινόχρηστο τοίχο  Όταν εγκαθιστούμε air condition, τοποθετείται μια εξωτερική μονάδα στον τοίχο. Αν αυτός ο τοίχος είναι κοινόχρηστος, τότε δεν μπορούμε να βάλουμε τη μονάδα στο σημείο αυτό χωρίς άδεια. Η εγκατάσταση πρέπει να γίνεται σε κατάλληλο σημείο, με ελάχιστη όχληση και σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων, πάντα ανάλογα με τον κανονισμό της κάθε πολυκατοικίας.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν υπάρχει όχληση ή καταπάτηση, μπορεί να ζητηθεί αφαίρεση της μονάδας. Σε πολλές πολυκατοικίες, προβλέπεται να συζητείται το θέμα αυτό σε γενική συνέλευση.  Πώς μπορεί να προστατευτεί η πολυκατοικία;  Κανονισμός Πολυκατοικίας: Είναι το βασικό εργαλείο. Αν υπάρχει, πρέπει να τον συμβουλευόμαστε. Εκεί αναφέρονται όλα όσα επιτρέπονται ή όχι.    Γενικές Συνελεύσεις: Εκεί πρέπει να συζητούνται όλα τα θέματα και να λαμβάνονται αποφάσεις από όλους.  Διαχειριστής: Έχει ρόλο εποπτικό και μπορεί να προχωρήσει σε συστάσεις ή να κινήσει διαδικασίες.  Νόμος: Τελικά, η προστασία έρχεται από τη νομοθεσία. Υπάρχουν νόμιμες διαδικασίες για την αποκατάσταση κάθε παραβίασης.  Όλοι έχουμε δικαίωμα να ζούμε άνετα στο σπίτι μας. Αλλά στους κοινόχρηστους χώρους, πρέπει να σεβόμαστε τους άλλους. Δεν μπορούμε να τους χρησιμοποιούμε σαν να είναι δικοί μας. Όσα αναφέραμε παραπάνω δεν είναι θέμα απλώς καλής θέλησης, είναι θέμα νόμου και ασφάλειας. Για όλα τα θέματα της πολυκατοικίας σου, συμβουλέψου ανά πάσα στιγμή το blog του Polikatikia.gr.  

Μαι 30, 2025 Ιδιοκτήτης
Οπτικές Ίνες: Η Πραγματικότητα της Εγκατάστασης σε Πολυκατοικίες

Οπτικές Ίνες: Η Πραγματικότητα της Εγκατάστασης σε Πολυκατοικίες

Η τεχνολογία των οπτικών ινών έχει φέρει επανάσταση στις ταχύτητες του διαδικτύου, προσφέροντας εξαιρετικά γρήγορες και σταθερές συνδέσεις, ακόμα και για τις πιο απαιτητικές ανάγκες. Ωστόσο, η εγκατάστασή τους σε πολυκατοικίες συνοδεύεται από ερωτήματα και συχνά... παρανοήσεις. Ποιος δίνει την έγκριση; Ποιος πληρώνει; Τι λέει ο νόμος; Ας δούμε τι ισχύει πραγματικά, τόσο για τους ιδιοκτήτες, όσο και για τους ενοικιαστές.  Ποια είναι τα οφέλη της οπτικής ίνας;  Η εγκατάσταση οπτικής ίνας στο σπίτι, και ειδικά σε πολυκατοικία, προσφέρει υψηλές ταχύτητες έως και 100 Gbps, μεγαλύτερη αξιοπιστία από τις απλές συνδέσεις, καθώς δεν επηρεάζεται από παρεμβολές, και συνεπώς μεγαλύτερη ασφάλεια, αφού καθιστά πολύ δύσκολη την παραβίαση της σύνδεσης.  Πώς εγκαθίσταται η οπτική ίνα στις πολυκατοικίες;  Η εγκατάσταση οπτικής ίνας σε πολυκατοικία ξεκινά με αίτηση από τον διαχειριστή ή τους ιδιοκτήτες προς τον πάροχο, με τα στοιχεία του κτιρίου και των διαμερισμάτων. Ακολουθεί τεχνική επιθεώρηση για τον έλεγχο της δομής και των διαθέσιμων διόδων καλωδίωσης. Έπειτα, υπογράφεται συμφωνητικό που καθορίζει το κόστος και τις υποχρεώσεις των δύο πλευρών. Η εγκατάσταση περιλαμβάνει τοποθέτηση κεντρικού κατανεμητή (συνήθως στο υπόγειο), τερματικά σε κάθε όροφο και σύνδεση με τα διαμερίσματα. Με την ενεργοποίηση, οι ιδιοκτήτες μπορούν να συνδέσουν απευθείας το ρούτερ τους με την οπτική ίνα. Αν δεν υπάρχει υπάρχουσα υποδομή, απαιτείται νέος κατανεμητής (BEP), αυξάνοντας το συνολικό κόστος.  Ποιος αποφασίζει για την εγκατάσταση;  Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, για την εγκατάσταση υποδομών οπτικών ινών εντός κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας δεν απαιτείται ομόφωνη απόφαση της γενικής συνέλευσης. Αρκεί μία αίτηση από ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή κατοικίας ή επαγγελματικού χώρου.  Ο λόγος είναι απλός: οι υποδομές οπτικών ινών θεωρούνται υποδομές κοινής ωφέλειας, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα ή το φυσικό αέριο. Αυτό σημαίνει ότι η πολυκατοικία δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην αναβάθμιση της σύνδεσης ενός ενοίκου, εφόσον τηρούνται οι τεχνικές και αισθητικές προδιαγραφές και δεν παρακωλύεται η χρήση των κοινόχρηστων χώρων.  Τι ισχύει με το κόστος;  Η εγκατάσταση της οπτικής ίνας μέχρι την είσοδο της πολυκατοικίας καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τον πάροχο. Η σύνδεση από τον πίνακα στον όροφο μέχρι το διαμέρισμα επιβαρύνει μόνο τον ενδιαφερόμενο (ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή) και όχι την πολυκατοικία συνολικά.  Εφόσον κάποιος επιθυμεί να προχωρήσει με εγκατάσταση στο διαμέρισμά του, πληρώνει το αντίστοιχο κόστος (συνήθως περιλαμβάνεται στην τιμή του συμβολαίου). Δεν προβλέπεται καμία οικονομική υποχρέωση για τους υπόλοιπους ενοίκους, ούτε απαιτείται κατανομή δαπανών στον προϋπολογισμό της πολυκατοικίας.  Νομικές πρόνοιες και προστασία  Ο νόμος προστατεύει την πρόσβαση στις υποδομές νέας γενιάς και προβλέπει πως σε περίπτωση αδικαιολόγητης άρνησης από τη διαχείριση ή άλλους ιδιοκτήτες, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προσφύγει στην ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων). Η διαδικασία είναι απλή και προβλέπεται η άμεση επίλυση της διαφοράς.  Επιπλέον, σύμφωνα με τον νόμο, οι νέες οικοδομές ή οι ανακαινισμένες κτιριακές εγκαταστάσεις πρέπει να είναι προετοιμασμένες για υποδοχή δικτύων οπτικών ινών. Δηλαδή, από το 2021 και μετά, κάθε νέο κτίριο οφείλει να είναι εξοπλισμένο με υποδομή πρόσβασης υψηλής ταχύτητας.  Συχνές παγίδες και μύθοι  Μύθος #1: «Πρέπει να συμφωνήσει η γενική συνέλευση»  Όπως προαναφέραμε, αυτό δεν ισχύει. Ένας ένοικος ή ιδιοκτήτης μπορεί να προχωρήσει χωρίς ψήφισμα συνέλευσης.  Μύθος #2: «Θα ανοίξουν τρύπες παντού»  Οι περισσότεροι πάροχοι εφαρμόζουν διακριτικές λύσεις (όπως μικρού διαμετρήματος σωληνώσεις ή εγκατάσταση μέσω των υφιστάμενων καλωδιώσεων) που δεν αλλοιώνουν την αισθητική των κοινόχρηστων χώρων.  Μύθος #3: «Θα πληρώσουμε όλοι»  Το κόστος καλύπτεται από τον πάροχο και τον τελικό χρήστη, όχι από την πολυκατοικία ως σύνολο.  Τι πρέπει να προσέξει όποιος ενδιαφέρεται;  Ενημέρωση του διαχειριστή: Αν και δεν απαιτείται έγκριση, είναι καλό να υπάρχει ενημέρωση για τον προγραμματισμό των εργασιών. Επιλογή αξιόπιστου τεχνικού/παρόχου: Ανεξάρτητα από τον πάροχο, καλό είναι να διασφαλίζεται η ποιοτική εγκατάσταση, με σεβασμό στον χώρο. Καταγραφή της εγκατάστασης: Συνιστάται η τήρηση σχεδίου ή καταγραφής της διαδρομής των καλωδίων για μελλοντική αναφορά ή επισκευές. Έλεγχος του συμβολαίου: Διαβάστε προσεκτικά τις προϋποθέσεις του συμβολαίου πριν δεσμευτείτε σε μακροχρόνια συμφωνία.  Η εγκατάσταση οπτικών ινών σε πολυκατοικίες δεν είναι ούτε περίπλοκη, ούτε ακριβή για τους ενδιαφερόμενους. Αν είσαι διαχειριστής, είναι σημαντικό να γνωρίζεις τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σου για να μην εμποδίζετε άδικα την αναβάθμιση των ενοίκων. Αν είσαι ιδιοκτήτης ή ενοικιαστής, ενημερώσου κατάλληλα και απόκτησε το δικαίωμά σου για γρήγορο ίντερνετ.   Συνέχισε να μαθαίνεις τα πάντα σχετικά με θέματα πολυκατοικίας, στο Polikatikia.gr.

Μαι 27, 2025 Διαχείριση
 Διαχείριση Πολυκατοικιών : Η Σημασία της Αυτοματοποίησης στη Σύγχρονη Πολυκατοικία

Διαχείριση Πολυκατοικιών : Η Σημασία της Αυτοματοποίησης στη Σύγχρονη Πολυκατοικία

Η διαχείριση μιας πολυκατοικίας δεν είναι απλώς υπόθεση αριθμών και εισπράξεων, αλλά ένα καθημερινό project που απαιτεί συνέπεια, ακρίβεια και χρόνο. Από την έκδοση κοινοχρήστων μέχρι την παρακολούθηση οφειλών και τον προγραμματισμό συντηρήσεων, οι ευθύνες ενός διαχειριστή ή ενός ιδιοκτήτη που έχει αναλάβει πρωτοβουλία είναι πολλές. Όμως, η δουλειά αυτή δεν χρειάζεται να είναι πλέον… πονοκέφαλος. Εδώ ακριβώς έρχεται η αυτοματοποίηση να αλλάξει τα δεδομένα. Δες παρακάτω γιατί αξίζει να αξιοποιήσεις την αυτοματοποίηση όσον αφορά στα κοινόχρηστα και ανακάλυψε τη σύγχρονη πλευρά της διαχείρισης ακινήτων. Γιατί είναι πλέον αναγκαία η αυτοματοποίηση;  Εξοικονόμηση χρόνου  Ξέχνα τις ώρες μπροστά από Excel ή χειρόγραφες σημειώσεις. Με την αυτοματοποιημένη διαχείριση, όλες οι επαναλαμβανόμενες εργασίες, όπως για παράδειγμα η έκδοση κοινοχρήστων ή οι υπενθυμίσεις για πληρωμές, μπορούν πλέον να γίνουν αυτόματα. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να αφιερώσεις τον χρόνο σου σε πιο ουσιαστικές ή προσωπικές ασχολίες. Αποφυγή λαθών  Όσο οργανωμένος και προσεκτικός κι αν είναι ένας διαχειριστής, τα ανθρώπινα λάθη είναι αναπόφευκτα. Ένα νούμερο που πληκτρολογήθηκε λάθος, μια οφειλή που δεν καταγράφηκε εγκαίρως, μια υπενθύμιση που ξεχάστηκε. Με την αυτοματοποίηση, οι πιθανότητες για τέτοια σφάλματα μειώνονται δραστικά. Οι υπολογισμοί γίνονται με ακρίβεια, οι διαδικασίες εκτελούνται με συνέπεια και η διαχείριση κερδίζει αξιοπιστία και επαγγελματισμό. Διαφάνεια και άμεση ενημέρωση  Η πρόσβαση στις κοινές υποχρεώσεις δεν πρέπει να είναι προνόμιο λίγων. Κάθε κάτοικος μπορεί πλέον να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση του διαμερίσματός του: τις οφειλές, τις πληρωμές, το ιστορικό και τις κοινές δαπάνες της πολυκατοικίας. Αυτό ενισχύει την εμπιστοσύνη, περιορίζει τις εντάσεις και κάνει την επικοινωνία πιο ξεκάθαρη και αποτελεσματική για όλους.  Ασφάλεια δεδομένων  Σε μια εποχή όπου τα προσωπικά δεδομένα είναι πολύτιμα, η αυτοματοποιημένη διαχείριση διασφαλίζει ότι η πληροφορία παραμένει ασφαλής. Όλα τα στοιχεία αποθηκεύονται σε προστατευμένα, ψηφιακά περιβάλλοντα, με συχνά backups και εφαρμογή των απαραίτητων πρωτοκόλλων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με τον GDPR. Έτσι, αποφεύγονται όχι μόνο οι απώλειες αρχείων, αλλά και οι ανεπιθύμητες παραβιάσεις. Πώς το Polikatikia.gr φέρνει την αυτοματοποίηση στην πράξη  Το Polikatikia.gr είναι μια πλατφόρμα σχεδιασμένη για να απλοποιήσει κάθε πτυχή της διαχείρισης πολυκατοικιών. Με εργαλεία που εξυπηρετούν τόσο τους διαχειριστές όσο και τους κατοίκους, μετατρέπει την παραδοσιακή, χρονοβόρα διαχείριση σε μια έξυπνη, ψηφιακή εμπειρία. Πώς;   Αυτοματοποιημένη Έκδοση Κοινοχρήστων: Το σύστημα δημιουργεί αυτόματα τα κοινόχρηστα κάθε μήνα και δεν χρειάζεται καμία χειροκίνητη παρέμβαση. Ηλεκτρονική Είσπραξη μέσω IRIS και άλλων μεθόδων: Οι πληρωμές κοινοχρήστων γίνονται ηλεκτρονικά, με την απόδειξη να αποστέλλεται αυτόματα στον κάτοικο, ενώ ο διαχειριστής βλέπει τα στοιχεία να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο. Αυτόματες Ειδοποιήσεις Οφειλών: Μέσω Email, SMS ή push notifications, οι οφειλέτες λαμβάνουν αυτοματοποιημένες υπενθυμίσεις σύμφωνα με τις παραμέτρους που ορίζει ο διαχειριστής. Προγραμματισμός Δαπανών: Επαναλαμβανόμενες χρεώσεις (π.χ. ανελκυστήρας, συντήρηση καυστήρα) μπορούν να ρυθμιστούν μία φορά και να εκτελούνται αυτόματα στον σωστό χρόνο. Ειδοποιήσεις Χαμηλής Στάθμης Πετρελαίου: Ο διαχειριστής μπορεί να ορίσει ένα όριο και να λαμβάνει ειδοποίηση όταν το πετρέλαιο φτάσει χαμηλά – ιδανικό για τον έγκαιρο ανεφοδιασμό. Γιατί τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή;  Η ψηφιακή μετάβαση στην καθημερινότητα των πολυκατοικιών δεν είναι πια πολυτέλεια. Είναι ανάγκη. Είτε είσαι διαχειριστής που θέλει να κάνει τη δουλειά του πιο επαγγελματικά, είτε ιδιοκτήτης που επιδιώκει καλύτερο έλεγχο, η αυτοματοποίηση είναι το «όπλο» σου για περισσότερη άνεση και λιγότερα προβλήματα. Αν θέλεις λοιπόν να διαχειρίζεσαι την πολυκατοικία σου με τον πιο έξυπνο, γρήγορο και ξεκούραστο τρόπο, ξεκίνησε σήμερα στο Polikatikia.gr. 

Απρ 03, 2025 Διαχείριση
Ανείσπρακτα Κοινόχρηστα: Τρόποι Διαχείρισης και Διαθέσιμες Λύσεις

Ανείσπρακτα Κοινόχρηστα: Τρόποι Διαχείρισης και Διαθέσιμες Λύσεις

Τα ανείσπρακτα κοινόχρηστα αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους «πονοκεφάλους» για τους διαχειριστές πολυκατοικιών. Η καθυστέρηση ή η αδυναμία πληρωμής των κοινοχρήστων από ορισμένους ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές μπορεί να δημιουργήσει οικονομικά προβλήματα στην πολυκατοικία ή και να προκαλέσει εντάσεις μεταξύ των ενοίκων. Υπάρχουν όμως κάποιοι πρακτικοί τρόποι για την πρόληψη και τη διαχείριση των ανείσπρακτων κοινοχρήστων, πάντα με γνώμονα την εξεύρεση απλών λύσεων και την αποφυγή νομικών εμπλοκών. Πρόληψη και αποφυγή προβλημάτων  Πριν φτάσουμε στο σημείο να διαχειριστούμε ανείσπρακτα κοινόχρηστα, είναι σημαντικό να εφαρμόζουμε στρατηγικές πρόληψης, ώστε να διατηρείται η ομαλή λειτουργία της πολυκατοικίας: Διαφάνεια στους λογαριασμούς: Οι ιδιοκτήτες και οι ενοικιαστές πρέπει να έχουν πλήρη γνώση των εξόδων και της κατανομής τους. Η ηλεκτρονική αποστολή αναλυτικών ειδοποιήσεων μπορεί να βοηθήσει. Σαφείς όροι στο καταστατικό: Ο κανονισμός της πολυκατοικίας πρέπει να αναφέρει ξεκάθαρα τις υποχρεώσεις των ενοίκων σχετικά με τα κοινόχρηστα και τις κυρώσεις σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής. Προκαταβολή αποθεματικού: Η ύπαρξη ενός ταμείου αποθεματικού μπορεί να καλύψει προσωρινά τα έξοδα, αποτρέποντας τη διακοπή βασικών υπηρεσιών. Αποστολή υπενθυμίσεων: Υπενθυμίστε εγκαίρως τις προθεσμίες πληρωμής, αποφεύγοντας να φτάσετε στο σημείο να συσσωρευτούν τα χρέη.  Τρόποι αντιμετώπισης ανείσπρακτων κοινοχρήστων Αν παρόλα αυτά, κάποιοι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές καθυστερούν ή αδυνατούν να πληρώσουν τα κοινόχρηστα, υπάρχουν διάφοροι τρόποι διαχείρισης των οφειλών. Πριν προχωρήσετε σε πιο αυστηρά μέτρα, προτείνεται η επικοινωνία με τον οφειλέτη και η εξεύρεση μιας κοινής λύσης: Διακανονισμός σε δόσεις: Επιτρέψτε την αποπληρωμή των οφειλών σε μικρότερες δόσεις, εφόσον είναι εφικτό. Προσωρινή μείωση δαπανών: Σε περιπτώσεις σοβαρών οικονομικών δυσκολιών, μπορεί να εξεταστεί η προσωρινή μείωση κάποιων μη απαραίτητων δαπανών. Ατομική υπευθυνότητα: Αν ο ενοικιαστής δεν πληρώνει, ο ιδιοκτήτης φέρει την τελική ευθύνη για την αποπληρωμή των κοινοχρήστων. Επιπλέον, η γενική συνέλευση των ιδιοκτητών μπορεί να αποφασίσει συγκεκριμένες ενέργειες, όπως: Καθορισμός προθεσμιών πληρωμής: Η ύπαρξη ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος βοηθά στην καλύτερη διαχείριση των εξόδων. Περιορισμός πρόσβασης σε κοινόχρηστες παροχές: Αν επιτρέπεται από τον κανονισμό, μπορεί να εξεταστεί η διακοπή παροχών (π.χ. κοινόχρηστο γκαράζ) για τους οφειλέτες. Ανάθεση διαχείρισης σε εταιρεία κοινοχρήστων: Αν η αυτοδιαχείριση δημιουργεί προβλήματα, μια εξειδικευμένη εταιρεία μπορεί να αναλάβει την είσπραξη και τη διαχείριση των κοινοχρήστων. Τι μπορεί να κάνει ο διαχειριστής; Ο διαχειριστής έχει την ευθύνη της είσπραξης και κατανομής των κοινοχρήστων. Σε περίπτωση ανείσπρακτων οφειλών, μπορεί να προβεί στα εξής: Φιλική υπενθύμιση: Αποστολή μηνύματος ή τηλεφωνική επικοινωνία με τον οφειλέτη. Έγγραφη ειδοποίηση: Αν η καθυστέρηση συνεχίζεται, μπορεί να σταλεί επίσημη ειδοποίηση προς τον οφειλέτη. Απόφαση γενικής συνέλευσης: Ενημέρωση των υπολοίπων ιδιοκτητών και λήψη συλλογικής απόφασης για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Νομικές ενέργειες Η προσφυγή σε νομικά μέσα θα πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, καθώς μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω εντάσεις. Ωστόσο, εάν η κατάσταση δεν επιλύεται, υπάρχουν οι εξής επιλογές: Αποστολή εξωδίκου: Μια τελευταία προειδοποίηση προς τον οφειλέτη, ώστε να τακτοποιήσει το χρέος του. Αγωγή: Σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί να κατατεθεί αγωγή για διεκδίκηση των οφειλών. Η διαχείριση των ανείσπρακτων κοινοχρήστων απαιτεί ισορροπία μεταξύ αυστηρότητας και ευελιξίας. Με σαφείς διαδικασίες, διαφάνεια και έγκαιρη επικοινωνία, οι διαχειριστές μπορούν να διατηρήσουν την οικονομική υγεία της πολυκατοικίας, αποφεύγοντας ακραία μέτρα. Η πρόληψη και η συνεννόηση είναι τα βασικά εργαλεία για την αποτελεσματική διαχείριση του προβλήματος. Στο Polikatikia.gr μπορείς να ενημερώνεσαι για όλα όσα αφορούν στην πολυκατοικία σου, ώστε να είσαι προετοιμασμένος για τέτοιου είδους εμπλοκές και να τις διαχειρίζεσαι με επαγγελματισμό και κατανόηση.