Νομικά

Κομμένο ρεύμα & επανασύνδεση: Πως γίνεται & ποιο το κόστος;

Κομμένο ρεύμα & επανασύνδεση: Πως γίνεται & ποιο το κόστος;
Σκοτάδι! Γύρω σου σκοτάδι και κάπως έτσι συνειδητοποιείς ότι σου έχουν κόψει το ρεύμα. Μια αρκετά δυσάρεστη συνθήκη, που όμως αν γνωρίζεις πώς να προχωρήσεις και τι να κάνεις για την επανασύνδεση του ρεύματος μπορεί να σε βοηθήσει να ελαχιστοποιήσεις την ταλαιπωρία. Είτε πρόκειται για το σπίτι ή την επιχείρησή σου, πάμε να δούμε μαζί βήμα βήμα τη διαδικασία επανασύνδεσης.


Κατανόηση των διακοπών ρεύματος



Οι διακοπές ρεύματος μπορεί να προκύψουν για διάφορους λόγους, όπως απλήρωτοι λογαριασμοί, οικονομικές δυσκολίες ή άλλες περιστάσεις. Εάν σου έχουν κόψει το ρεύμα, είναι σημαντικό να διευθετήσεις το ζήτημα άμεσα. Η επανασύνδεση της παροχής ρεύματος απαιτεί συγκεκριμένα βήματα, ανάλογα με τη φύση της αποσύνδεσης και την κατάστασή σου. Ας εξετάσουμε τα δύο βασικά σενάρια: διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών και άμεση διακοπή.


Διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών



Εάν η παροχή ρεύματος έχει αποσυνδεθεί λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών, ο πάροχος ενέργειας θα καταγγείλει τη σύμβαση. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να επικοινωνήσεις με το αρμόδιο τοπικό γραφείο του δήμου για να κινήσεις τη διαδικασία επανασύνδεσης. Κάπου εδώ να πούμε πως αν και η διαθεσιμότητα και οι όροι ποικίλουν ανάλογα την περιοχή και τον πάροχο, υπάρχουν διαθέσιμα επιδόματα επανασύνδεσης που μπορούν να βοηθήσουν.


Άμεση αποσύνδεση



Η άμεση αποσύνδεση συμβαίνει όταν οι τεχνικοί της εταιρείας ηλεκτρισμού αποσυνδέουν με φυσικό τρόπο την παροχή ρεύματος. Αυτό μπορεί να συμβεί αν ζητήσεις την αποσύνδεση ή αν υπάρχουν ανησυχίες για την ασφάλεια. Εάν επιθυμείς να επανασυνδέσεις το ρεύμα μετά από άμεση αποσύνδεση, θα πρέπει να ακολουθήσεις κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες που περιγράφονται από τον πάροχο ενέργειας σου. Είναι σημαντικό να επικοινωνήσεις απευθείας με τον πάροχο ώστε να προσδιορίσεις τα συγκεκριμένα βήματα και τις απαιτήσεις στην περίπτωσή σου.


Βήματα για την επανασύνδεση της παροχής ρεύματος


Η επανασύνδεση της παροχής ρεύματος περιλαμβάνει μια σειρά βημάτων που πρέπει να ακολουθηθούν για να διασφαλιστεί η επιτυχής αποκατάσταση.

1. Επικοινώνησε με τον πάροχο ενέργειας


Το πρώτο βήμα είναι να επικοινωνήσεις με τον πάροχο ενέργειας για να τον ενημερώσεις για την πρόθεσή σου να επανασυνδέσεις την παροχή ρεύματος. Εκείνοι θα σε καθοδηγήσουν στη διαδικασία και θα σου δώσουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και απαιτήσεις. Είτε πρόκειται για απλήρωτους λογαριασμούς είτε για άμεση αποσύνδεση, ο πάροχος ενέργειας θα έχει συγκεκριμένα πρωτόκολλα για να σε βοηθήσει.


2. Οι απαιτούμενες πληροφορίες


Όταν επικοινωνείς με τον πάροχο ενέργειας, να έχεις έτοιμες τις απαραίτητες πληροφορίες που μπορεί να ζητηθούν, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων του λογαριασμού, της διεύθυνσης και κάθε σχετικού εγγράφου. Οι πληροφορίες αυτές θα βοηθήσουν στη διευκόλυνση της διαδικασίας επανασύνδεσης και θα διασφαλίσουν ότι το ρεύμα θα αποκατασταθεί άμεσα.

3. Υποβολή των απαιτούμενων εγγράφων


Για να προχωρήσεις με τη διαδικασία επανασύνδεσης, θα πρέπει να υποβάλεις τα απαραίτητα έγγραφα στον πάροχο. Οι συγκεκριμένες απαιτήσεις ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με την τοποθεσία και τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, ορισμένα κοινά έγγραφα που συνήθως ζητούνται περιλαμβάνουν:

  • Αποδεικτικό ταυτότητας, όπως φωτοαντίγραφο της αστυνομικής σας ταυτότητας ή του διαβατηρίου σας.
  • Πρόσφατη ένδειξη του μετρητή ή φωτογραφία του μετρητή που δείχνει την τρέχουσα ένδειξη.
  • Αποδεικτικό διεύθυνσης, όπως λογαριασμός κοινής ωφέλειας ή μισθωτήριο συμβόλαιο.
  • Οποιαδήποτε άλλα έγγραφα που καθορίζονται από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας.

4. Συζήτηση για τις επιλογές πληρωμής και το κόστος επανασύνδεσης


Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας με τον πάροχο, συζητήστε τις διαθέσιμες επιλογές πληρωμής και τα τυχόν έξοδα επανασύνδεσης. Ανάλογα με τις περιστάσεις, ενδέχεται να υπάρχουν διαθέσιμα επιδόματα ή σχέδια πληρωμών που θα βοηθήσουν να ελαφρύνεις το οικονομικό βάρος. Ο πάροχος ενέργειας θα σου παράσχει τις απαραίτητες λεπτομέρειες και θα σε καθοδηγήσει στις διαθέσιμες επιλογές.


5.Τακτοποίησε τους ανεξόφλητους λογαριασμούς


Εάν η διακοπή της ηλεκτροδότησής οφειλόταν σε απλήρωτους λογαριασμούς, είναι σημαντικό να τακτοποιήσεις τυχόν εκκρεμότητες πριν προχωρήσει η διαδικασία επανασύνδεσης. Συνεργάσου με τον πάροχο για να καθορίσετε το ακριβές ποσό που οφείλεις και τους αποδεκτούς τρόπους πληρωμής. Μόλις εξοφληθούν οι λογαριασμοί, μπορείς να προχωρήσεις στη διαδικασία επανασύνδεσης.


6. Προγραμμάτισε ένα ραντεβού επανασύνδεσης


Αφού τακτοποιήσεις τυχόν ανεξόφλητους λογαριασμούς ή εκπληρώσεις τις απαραίτητες προϋποθέσεις, προγραμμάτισε το ραντεβού. Ένας τεχνικός θα επισκεφθεί τον χώρο σου και θα εκτελέσει τις απαιτούμενες εργασίες για την αποκατάσταση της παροχής ρεύματος. Βεβαιώσου ότι θα έχει κάθε απαραίτητη πρόσβαση ή πληροφορία που απαιτείται για να ολοκληρώσει ομαλά τη διαδικασία επανασύνδεσης.


7. Διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς ασφαλείας


Κατά τη διάρκεια του ραντεβού επανασύνδεσης, ο τεχνικός θα αξιολογήσει την ασφάλεια της ηλεκτρικής σου εγκατάστασης και θα διασφαλίσει ότι συμμορφώνεται με όλους τους απαραίτητους κανονισμούς. Εάν εντοπιστούν τυχόν προβλήματα ασφαλείας, ο τεχνικός θα παράσχει καθοδήγηση για την επίλυσή τους πριν προχωρήσει στην επανασύνδεση. Είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν τυχόν ζητήματα ασφαλείας για να διασφαλιστεί η αξιόπιστη λειτουργία της παροχής ρεύματος.


8. Βεβαιώσου για την επιτυχή επανασύνδεση


Μόλις ο τεχνικός ολοκληρώσει τη διαδικασία επανασύνδεσης, θα πρέπει να επαληθεύσεις ότι η παροχή ρεύματος έχει αποκατασταθεί με επιτυχία. Έλεγξε τις ηλεκτρικές συσκευές και τον φωτισμό για να βεβαιωθείς ότι λειτουργούν σωστά. Εάν αντιμετωπίζεις οποιοδήποτε πρόβλημα ή παρατηρήσεις ανωμαλίες, επικοινώνησε αμέσως με τον πάροχο ενέργειας για περαιτέρω βοήθεια.



Κόστος που συνεπάγεται η επανασύνδεση ρεύματος



Το κόστος που σχετίζεται με την επανασύνδεση ρεύματος μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τον πάροχο και τις συγκεκριμένες συνθήκες. Ορισμένοι πάροχοι ενέργειας ενδέχεται να προσφέρουν επιδόματα επανασύνδεσης ή σχέδια πληρωμών για να βοηθήσουν τους πελάτες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Είναι σημαντικό να ενημερωθείς και να διερευνήσεις αυτές τις επιλογές για να προσδιορίσεις την πιο κατάλληλη και προσιτή λύση για την δική σου περίπτωση.


Πιθανές επιχορηγήσεις για επανασύνδεση



Εάν αντιμετωπίζεις οικονομικές δυσκολίες και δεν μπορείς να εξοφλείς το πλήρες κόστος της επανασύνδεσης, μπορεί να είσαι δικαιούχος επιδόματος ή να μπορείς να ενταχθείς σε κάποιο πρόγραμμα στήριξης. Τα εν λόγω επιδόματα μπορούν να παρέχουν οικονομική βοήθεια για την κάλυψη του κόστους αποκατάστασης της παροχής ρεύματος. 


Η αποκατάσταση του ρεύματος είναι απαραίτητη για την ποιότητα ζωής, την άνεση του σπιτιού σου ή αν μιλάμε για επαγγελματικό χώρο, την εργασία σου και ενώ η επανασύνδεση μπορεί να γίνει πρόκληση, ακολουθώντας τα βήματα που περιγράψαμε πιο πάνω μπορείς να την κάνεις ευκολότερη.

Και μην ξεχνάς, τα άρθρα του polikatikia.gr δίνουν τις απαντήσεις για οτιδήποτε γύρω από τη διαχείριση της κατοικίας σου. Στην pro έκδοση του Polikatikia.gr Ecosystem, θα βρεις όλες τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που χρειάζεσαι από επαγγελματίες του χώρου που με χαρά θα μοιραστούν μαζί σου τις γνώσεις και την εμπειρία τους.



κομμενο-ρευμα2
κομμενο-ρευμα3

Σχέτικα άρθρα

Δεκ 28, 2022 Νομικά
Τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα; Η σχετική νομοθεσία.

Τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα; Η σχετική νομοθεσία.

Ζεις σε μία πολυκατοικία. Η έκδοση κοινοχρήστων πραγματοποιείται κάθε μήνα. Κάθε ιδιοκτήτης και ενοικιαστής πληρώνει το ποσοστό του στον διαχειριστή. Όλα καλά μέχρι εδώ. Τι γίνεται όμως όταν ένα ή περισσότερα διαμερίσματα παραμένουν κλειστά ή δεν κατοικούνται; Παίρνουν μέρος στη …μοιρασιά ή εξαιρούνται; Διάβασε παρακάτω τι ισχύει με τη νομοθεσία για κλειστά διαμερίσματα και ποιες ενέργειες κάνει η διαχείριση της πολυκατοικίας σε μια τέτοια περίπτωση. Πότε ένα διαμέρισμα θεωρείται κλειστό; Ένα διαμέρισμα παραδοσιακά θεωρείται κλειστό όταν δεν κατοικείται. Τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ο ιδιοκτήτης, για να αναγνωριστεί το δικαίωμα σε οποιαδήποτε έκπτωση, την προβλέπει ο κανονισμός της συνιδιοκτησίας. Τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, κλειστό (για τη θέρμανση) μπορεί να θεωρηθεί και το διαμέρισμα που κατοικείται μεν αλλά έχουν σφραγίσει τα καλοριφέρ. Όσον αφορά στον τρόπο θέρμανσης, ένα διαμέρισμα μπορεί να θεωρηθεί “κλειστό”, όντας αυτόνομο. Ένα διαμέρισμα μπορεί να έχει επιλέξει άλλο τρόπο θέρμανσης, με αποτέλεσμα να έχει αποσυνδεθεί από τον κλασικό τρόπο θέρμανσης πχ πετρέλαιο λόγω εγκατάστασης λέβητα φυσικού αερίου. Όταν ξενοικιάζεται ένα διαμέρισμα, ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να μη συσσωρεύονται άδικα χρέη; Υπάρχει κανονισμός πολυκατοικίας; Τότε το πρώτο μέλημα του διαχειριστή είναι να ακολουθήσει το καταστατικό και να πραγματοποιήσει ό,τι προβλέπεται και έχει οριστεί σε αυτό. Αν δεν υπάρχει άλλη συμφωνία, τα κλειστά διαμερίσματα συμμετέχουν κανονικά σε όλες τις δαπάνες της πολυκατοικίας σύμφωνα με τη νομοθεσία. Τι ισχύει βάσει νομοθεσίας για τα κλειστά διαμερίσματα; Αν στην πολυκατοικία σου ένα διαμέρισμα μείνει κλειστό, εφόσον προβλέπεται κάποια έκπτωση σε κάποιες δαπάνες, το ποσό που προκύπτει διαμοιράζεται στα υπόλοιπα διαμερίσματα με την αντίστοιχη κατηγορία χιλιοστών. Εκείνος που θα διευθετήσει το θέμα είναι ο διαχειριστής της πολυκατοικίας που είναι υπεύθυνος να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες. Αν και ακατοίκητο, το διαμέρισμα πρέπει να συμμετέχει κανονικά στα έξοδα;Ή μήπως υπάρχει κάποιος τρόπος ο ιδιοκτήτης να απαλλαχθεί από τα έξοδα επειδή απλά δεν κατοικεί στο σπίτι; Εδώ έρχεται η σχετική νομοθεσία, ειδικά αν η πολυκατοικία δεν διαθέτει καταστατικό. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η έκπτωση λόγω κλειστού διαμερίσματος, αφορά τη δαπάνη της θέρμανσης, όταν αυτή αφορά την κατανάλωση και όχι κάποια συντήρηση ή επισκευή. Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 3741/29, τον μεγαλύτερο ρόλο παίζει το είδος της θέρμανσης της πολυκατοικίας. Οι περιπτώσεις είναι δύο: α) πολυκατοικία με αυτόνομη θέρμανση και β) πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση. Πολυκατοικία με αυτόνομη θέρμανση Αν υπάρχει αυτόνομη θέρμανση στην πολυκατοικία, οπότε και η ελευθερία κάποιος να τη χρησιμοποιεί όση ώρα θέλει και όποτε θέλει τότε ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος επιβαρύνεται μόνο με το πάγιο της θέρμανσης ενώ βάση κανονισμού μπορεί να δικαιούται ένα ποσοστό έκπτωσης επί της χρέωσης του παγίου. Δεδομένου ότι το σπίτι είναι ακατοίκητο και δεν υπάρχει επιπλέον κατανάλωση. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα του 1985, οι υπόλοιπες χρεώσεις για τους κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας χρεώνονται ωστόσο κανονικά. Πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση Στις πολυκατοικίες με κεντρική θέρμανση, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κάθε διαμέρισμα υπολογίζεται κανονικά σε όλες τις δαπάνες και χρεώσεις και όσον αφορά στην έκδοση των κοινοχρήστων έχει το ποσοστό που του αναλογεί ακόμη κι αν δεν κατοικείται πλέον, εκτός αν βάσει κανονισμού προβλέπεται αντίστοιχη έκπτωση. Υπάρχει κάποια εξαίρεση; Η μόνη εξαίρεση όπως αναφέρθηκε αποτελεί το καταστατικό που μπορεί να υπάρχει σε κάποια πολυκατοικία που προβλέπει κάτι διαφορετικό για τη διαχείριση των ακατοίκητων διαμερισμάτων. Αν το καταστατικό ορίζει ότι τα κενά διαμερίσματα απαλλάσσονται από όλες ή κάποιες χρεώσεις κοινοχρήστων τότε ακολουθείται η συγκεκριμένη διαδικασία. Σε αυτή την περίπτωση, το καταστατικό υπερισχύει του νόμου. Ωστόσο, αν κληθεί γενική συνέλευση στην πολυκατοικία, μπορεί να ψηφιστεί ομόφωνη αλλαγή του καταστατικού και προφανώς και ό,τι ισχύει για τα κενά διαμερίσματα. Αξίζει να σημειωθεί πως η πλήρης αυτονόμηση από το κοινόχρηστο σύστημα θέρμανσης δεν εμπίπτει στην κατηγορία «κλειστού» διαμερίσματος και προβλέπεται άλλη διαδικασία από τον νόμο και διαφορετικές υποχρεώσεις.

Φεβ 07, 2023 Νομικά
Κάμερα σε Πολυκατοικία: Νομοθεσία

Κάμερα σε Πολυκατοικία: Νομοθεσία

Ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας πλέον καταγράφεται. Πολλοί πιστεύουν δε ότι «αν δεν το έχεις δει σε βίντεο, δεν έγινε ποτέ». Τι γίνεται όμως όταν πρόκειται για έναν κοινόχρηστο ή δημόσιο χώρο; Τι αλλάζει για τις κάμερες που καταγράφουν με σκοπό την ασφάλειά μας σε μία πολυκατοικία; Εδώ έρχεται η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων για να ξεδιαλύνει το τοπίο και να θέσει τα όρια στην καταγραφή της καθημερινής μας ζωής. Απαγορεύεται να διαθέτω κάμερα ασφαλείας στο σπίτι μου; Μία γενική απάντηση θα ήταν όχι δεν απαγορεύεται. Πιο συγκεκριμένα, όμως, υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις. Αν μένεις σε μονοκατοικία και μία κάμερα καταγράφει αποκλειστικά τον δικό σου χώρο ή τον εσωτερικό χώρο του σπιτιού, τότε δεν έχεις να σκεφτείς τίποτα άλλο αφού δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα σε αυτή την περίπτωση. Μένω σε πολυκατοικία. Τι ισχύει για το διαμέρισμά μου; Η τοποθέτηση κάμερας ασφαλείας ή βιντεοεπιτήρησης δεν απαγορεύεται. Ωστόσο, σύμφωνα με το άρθρο 3 της οδηγίας 1/2011, απαγορεύεται η λήψη εικόνας από εξωτερικό δημόσιο χώρο όπως τον δρόμο ή το πεζοδρόμιο, όπως και από γειτονικά κτήρια. Αν υπάρχει δικαιολογημένη υπόνοια ή έχουν προηγηθεί επικίνδυνες επιθέσεις κατά της ζωής και της περιουσίας, τότε η λήψη εικόνας σε παράπλευρες οδούς ή πεζοδρόμια δικαιολογείται σε εξαιρετικές περιπτώσεις και σε απολύτως απαραίτητα σημεία (άρθρο 6 της οδηγίας 1/2011). Σε μία πολυκατοικία, δεν αποφασίζεις όμως μόνος σου. Για να τοποθετηθεί μία κάμερα ασφαλείας, δεν μπορεί να οριστεί ένας μεμονωμένος ιδιοκτήτης. Σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, πρέπει να είναι απόφαση από κοινού των συνιδιοκτητών με σκοπό την προστασία προσώπων και αγαθών των κοινόχρηστων χώρων όπως ορίζεται και από το καταστατικό της πολυκατοικίας. Όταν δεν υφίσταται καταστατικό, απαιτείται πλειοψηφία σε ποσοστό ιδιοκτησίας 50% + 1 και επιπλέον σύμφωνη γνώμη των δύο τρίτων των ενοίκων, για την οποία λαμβάνεται υπόψη μία ψήφος ανά κατοικημένο (μη κενό) διαμέρισμα. Διάβασε τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα σύμφωνα με τη νομοθεσία. Τι γίνεται αν συμβεί απόπειρα διάρρηξης ή άλλο συμβάν και έχω καταγεγραμμένο υλικό; Το υλικό μπορεί να διαβιβαστεί στις αρμόδιες αρχές όπως Αστυνομία και Δικαστήρια σε περίπτωση συμβάντος. Κάθε άλλη μη οικιακή χρήση του καταγεγραμμένου υλικού δεν επιτρέπεται και συνεπάγεται την εφαρμογή της νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα. Πού και πώς μπορώ να τοποθετήσω μία κάμερα ασφαλείας; Μπορείς να τοποθετήσεις μία κάμερα εντός του διαμερίσματός σου χωρίς να λαμβάνουν εικόνα από το μπαλκόνι, δημόσιο δρόμο ή την είσοδο της πολυκατοικίας. Μπορείς να τοποθετήσεις κάμερα που επιβλέπει τον χώρο της εισόδου, χωρίς όμως να γίνεται καταγραφή εικόνας ή ήχου, (π.χ για να βλέπεις ποιος είναι στην είσοδο). Μην ξεχνάς ότι κατά την τοποθέτηση της κάμερας δεν πρέπει να λαμβάνεται εικόνα από τους κοινόχρηστους χώρους ανάλογα με τη χωροθέτηση των εισόδων των διαμερισμάτων του ορόφου και του ανελκυστήρα, δεν πρέπει να επηρεάζεται (να επιτηρείται, έστω και παρεμπιπτόντως) η είσοδος σε άλλα διαμερίσματα ή η διέλευση προς αυτά. Στις παραπάνω περιπτώσεις, η χρήση της κάμερας θεωρείται οικιακή και δεν εμπίπτει στη νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα. Συνοψίζοντας, οι κάμερες επιτήρησης σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών υπόκεινται στη νομοθεσία της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας της πολυκατοικίας για την εγκατάσταση του εξοπλισμού σε χώρους όπως η κοινόχρηστη κεντρική είσοδος του κτηρίου, του κλιμακοστασίου, της πιλοτής του κτηρίου ή του κήπου του ακινήτου.

Φεβ 07, 2023 Νομικά
Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

«Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς …γείτονες!». Αυτό ίσως θα έπρεπε να είναι το μότο κάθε πολυκατοικίας για να κυλούν όλα ομαλά στη διαχείρισή της. Είναι όμως αρκετές οι φορές που το πιο σημαντικό ζήτημα για μία πολυκατοικία, δηλαδή τα κοινόχρηστα, δημιουργεί πολλές αμφιβολίες, προβλήματα και τσακωμούς που οδηγούν στη μη πληρωμή τους. Είτε έχεις τους λόγους σου, είτε όχι, ας μιλήσουμε τι γίνεται με την καταβολή των κοινοχρήστων και κυρίως τη μη καταβολή τους. Οι δικαιολογίες που περνούν απ’ το μυαλό σου για να μην πληρώσεις τα κοινόχρηστά σου μπορεί να είναι πολλές. Μερικές φορές ίσως και δικαιολογημένες. Σε κάθε μία όμως υπάρχει μία συμβιβαστική λύση που συμφέρει όλες τις πλευρές. Πρώτα όμως ας αναφέρουμε κάτι. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, δεν προβλέπεται κάποιος νόμος που αναιρεί την υποχρέωσή σου να καταβάλεις την οφειλή των κοινοχρήστων σου, εκτός μόνο από κάποια περίπτωση λάθους στον καταμερισμό των δαπανών ή χρέωσης επωφελών δαπανών. Αν αναρωτιέσαι τι περιλαμβάνουν τα κοινόχρηστα και ποιος πληρώνει τι, στο Polikatikia.gr θα βρεις όλες τις πληροφορίες που ψάχνεις. Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις μη καταβολής των οφειλών είναι οι παρακάτω: Κλειστό διαμέρισμα Ένα διαμέρισμα ξενοικιάζεται. Πρόκειται να πωληθεί. Βρίσκεται σε μία κατάσταση «αναμονής». Ο ιδιοκτήτης το θεωρεί κλειστό οπότε πιστεύει ότι αφού δεν κατοικείται δεν θα συμμετέχει στα κοινόχρηστα. Σωστό; Λάθος! Ο ιδιοκτήτης είναι υπεύθυνος για την εξόφληση των κοινοχρήστων σε κάθε περίπτωση και πληρώνει όσα αναλογούν στο διαμέρισμα. Φυσικά, μπορεί να κάνει μία συμφωνία όσον αφορά στη μη συμμετοχή του στη θέρμανση. Διάβασε περισσότερα για τα κλειστά διαμερίσματα και τι ορίζει η σχετική νομοθεσία. Διαμέρισμα από αποδοχή κληρονομιάς Όταν ένα διαμέρισμα περάσει στους κληρονόμους ενός ιδιοκτήτη, συνήθως η διαδικασία αποδοχής κληρονομιάς μπορεί να πάρει καιρό. Δυστυχώς, μέχρι το διαμέρισμα να αλλάξει ιδιοκτησία, τα κοινόχρηστα του διαμερίσματος συσσωρεύονται και μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Αδυναμία πληρωμής Μία ξαφνική αλλαγή όπως η απώλεια της εργασίας μπορεί να οδηγήσει στην αδυναμία πληρωμής. Η μείωση των εισοδημάτων είναι κάτι που δεν μπορεί να προβλεφθεί και έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκολία εξόφλησης των κοινοχρήστων μαζί με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου. Κάτι τέτοιο, εφόσον επικοινωνηθεί στη διαχείριση, μπορεί να διευθετηθεί με τη λύση ενός διακανονισμού. «Δεν πληρώνω» Υπάρχουν και οι αντιρρησίες! Όπως αναφέραμε και παραπάνω, κανένας νόμος δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει τη μη πληρωμή των κοινοχρήστων σου. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να συσσωρευτούν ως ληξιπρόθεσμες οφειλές οπότε να γίνει τελικά και πιο δύσκολη η αποπληρωμή τους. Αν είσαι διαχειριστής, οι λόγοι που μπορεί να ακούσεις για μη πληρωμή των κοινοχρήστων είναι πολλοί και πολλές φορές αρκετά ευφάνταστοι! Σε κάθε περίπτωση, μπορείς να είσαι προετοιμασμένος για τη σωστή απάντηση: “Δεν είμαι ικανοποιημένος από τη θέρμανση!” Η υποχρέωση καταβολής των κοινοχρήστων δεν επηρεάζεται από την απόδοση μίας κοινόχρηστης λειτουργίας όπως είναι θέρμανση. Απάντηση: Η νομότυπη διαδικασία είναι ότι ο εκάστοτε κάτοικος μπορεί να κάνει αίτημα αύξησης των ωρών λειτουργίας της θέρμανσης στην επόμενη Γενική Συνέλευση. Και φυσικά, να καταβάλλει κανονικά τα κοινόχρηστα που εκδόθηκαν! “Δεν χρησιμοποιώ τον ανελκυστήρα!” Απάντηση: Ο ανελκυστήρας αποτελεί μία κοινόχρηστη δαπάνη. Συνεχίζει να λειτουργεί καθημερινά και βάσει της νομοθεσίας η καταβολή των κοινόχρηστων δαπανών δεν εξαρτάται από τη χρήση τους ή όχι. Επομένως δεν μπορεί κάποιος να μην το χρησιμοποιεί και να μην πληρώσει ή να το χρησιμοποιήσει λιγότερο οπότε να πληρώσει άλλη μικρότερη αναλογία. «Δεν μου δίνετε τα απαραίτητα παραστατικά και έχω απορίες/αμφιβολίες για τις χρεώσεις!» Απάντηση: Βάσει της νομοθεσίας, ο κάθε συνιδιοκτήτης δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την πληρωμή της δαπάνης κοινοχρήστων, επικαλούμενος την άρνηση του διαχειριστή να του δώσει πληροφορίες, ούτε το δικαίωμα να αξιώσει δικαστικά την παροχή λογοδοσίας από τον διαχειριστή. Αν υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι υπάρχει κάποια αυθαίρετη χρέωση δαπανών από τη διαχείριση, το ζήτημα τίθεται προς συζήτηση στη Γενική Συνέλευση της πολυκατοικίας που μπορεί να συγκληθεί εκτάκτως. Σύμφωνα με το Άρθρο 68 - Υπουργική Απόφαση 91354/24.8.2017, - η διαχείριση είναι υποχρεωμένη να παραδίδει αντίγραφα των παραστατικών σε κάθε κάτοικο που τα αιτείται με έξοδα του αιτούντος. Στο polikatikia.gr, μπορείς πάντα να διασφαλίζεις τη διαφάνεια που αναζητάς μέσω της δυνατότητας επισύναψης των παραστατικών σε κάθε δαπάνη και την ταυτόχρονη παροχή πρόσβασης στον κάτοικο σε αυτά. «Δεν γίνεται σωστή δουλειά από το συνεργείο καθαρισμού!» Απάντηση: Σύμφωνα με τον νόμο, η υποχρέωση καταβολής των κοινόχρηστων δαπανών δεν υπόκειται σε προκαθορισμένα όρια ποιότητας. Στη Γενική Συνέλευση μπορεί να τεθεί το ζήτημα ή τυχόν αντικατάσταση του συνεργείου καθαρισμού αν κριθεί απαραίτητο από την πλειοψηφία. Σε κάθε περίπτωση τα κοινόχρηστα καταβάλλονται κανονικά. Τι γίνεται αν κάποιος αρνείται να πληρώσει τα κοινόχρηστά του; Αν κάποιος κάτοικος επιμένει να μην πληρώνει τα κοινόχρηστά του ή υπάρχει ένα συσσωρευμένο ληξιπρόθεσμο ποσό, τότε η ευθύνη για διευθέτηση του ζητήματος βαραίνει τον διαχειριστή. Ίσως η είσπραξη των οφειλών είναι μία από τις πιο δύσκολες εργασίες για τον διαχειριστή, ωστόσο σε αυτή την περίπτωση θα παραπέμψει τον κάτοικο στη γενική συνέλευση για να αποφασίσουν πώς θα διεκδικήσουν τα χρήματα. Τέλος, από 2018 και μετά, οι διαφορές για απλήρωτα κοινόχρηστα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων, βρίσκουν λύση εξωδικαστικά, με τη διαμεσολάβηση δικηγόρου.  Εάν μία από τις δύο πλευρές δεν προσέλθει στη διαδικασία, τότε προβλέπεται η επιβολή χρηματικής ποινής.

Μαρ 16, 2023 Νομικά
Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου; Τι πρέπει να γνωρίζεις

Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου; Τι πρέπει να γνωρίζεις

Από την 1η Ιανουαρίου 2021, ενεργοποιήθηκε η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου (ΗΤΚ), δηλαδή ο ηλεκτρονικός φάκελος του ακινήτου. Όταν αυτός υποβάλλεται για την πολυκατοικία σου, μπορεί να καταγραφεί η τωρινή κατάσταση του ακινήτου και οι τυχόν μεταβολές του σύμφωνα με τον σχετικό νόμο προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος [4495/2017 (ΦΕΚ A167/3.11.2017)]. Η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι απαραίτητη για κάθε πράξη που υφίσταται το ακίνητο. Υπεύθυνος για την υποβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτηρίου είναι ένας μηχανικός που ορίζεται και εξουσιοδοτείται από τον ιδιοκτήτη. Η ηλεκτρονική ταυτότητα αφορά όλα τα ακίνητα που έχουν ανεγερθεί ή ανεγείρονται με οικοδομική άδεια, όπως επίσης και όλα τα τακτοποιημένα ακίνητα. Ο μηχανικός διενεργεί έλεγχο στο ακίνητο και επανελέγχει σε συγκεκριμένο χρόνο που ορίζεται από την κατηγορία του ακινήτου. Η συμπλήρωση του φακέλου για την έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας χρειάζεται τα εξής στοιχεία: Oικοδομική άδεια κτηρίου Τα σχέδια κάτοψης Tο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) του κτηρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας Το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ) Δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων με τα σχέδια που τις συνοδεύουν. Το δελτίο δομικής τρωτότητας ή την τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, όπως απαιτείται σύμφωνα με τον Ν.4178/2013 και Ν.4495/2017 Τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου (αν και εφόσον υπάρχουν) Ποια είναι η διαδικασία; Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός είναι υπεύθυνος για τη διαδικασία. Ωστόσο, εκείνος πρέπει να λάβει από τον ιδιοκτήτη τα απαραίτητα έγγραφα. Στην αρχή, καταχωρούνται το οικόπεδο και τα γήπεδα και σε δεύτερη φάση η ιδιοκτησία. Στη συνέχεια, ο μηχανικός εκδίδει το απόσπασμα ταυτότητας κτιρίου, το οποίο έχει το δικό του κλειδί γνησιότητας, καθώς και αποκλειστικό κωδικό ταυτότητας. Εν συνεχεία, ο μηχανικός καταθέτει αίτηση για την έκδοση πιστοποιητικού πληρότητας ταυτότητας κτιρίου (για την ύπαρξη ή μη αυθαιρεσιών), όπως επίσης και τα στοιχεία τού αποσπάσματος. Τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου, σύμφωνα με τον νόμο 4495, είναι τα εξής: Μελέτη κατανομής δαπανών κτηρίου (σε περίπτωση που υπάρχει) Πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής (αν έχει εκδοθεί) Πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης τμημάτων ή ολόκληρου του κτηρίου Πίνακας χιλιοστών (για κοινόχρηστους χώρους ή αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία) Δελτίο δομικής τρωτότητας αυθαιρέτου  ή/και μελέτη στατικής επάρκειας ή/και τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου (σε περίπτωση που ζητηθεί) Δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων Στελέχη (και ενημερώσεις/αναθεωρήσεις) των πράξεων εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών (π.χ. άδεια δόμησης ή οικοδομική) Κατόψεις των ορόφων, μελέτη προσβασιμότητας εμποδιζόμενων ατόμων ή ΑμεΑ και χαρακτηριστικές όψεις και τομές (σε περίπτωση που απαιτείται) Υπάρχει περίπτωση να λάβω πρόστιμο για μη καταγραφή εργασιών στο ακίνητο; Ναι. Το ακίνητο πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένο για κάθε εργασία που έχει διενεργηθεί σε αυτό. Αν εν έχει ακολουθήσει καταγραφή, το κτήριο θεωρείται αυθαίρετο και επιβάλλονται στον ιδιοκτήτη πρόστιμα αυθαιρέτου κατασκευής. Αν τα στοιχεία της ταυτότητας του κτηρίου έχουν συμπληρωθεί ψευδώς από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό προβλέπεται επιβολή προστίμου, ύψους από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου. Αν έπειτα από σχετικούς ελέγχους στις βάσεις δεδομένων, εντοπιστεί κάποια παράλειψη στη συμπλήρωση των στοιχείων το πρόστιμο που μπορεί να επιβάλλει ο Ειδικός Γραμματέας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον ιδιοκτήτη μπορεί να κυμανθεί από 200 ευρώ έως το 10% της αντικειμενικής αξίας του κτηρίου.