Νομικά

Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου; Τι πρέπει να γνωρίζεις

Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου; Τι πρέπει να γνωρίζεις
Από την 1η Ιανουαρίου 2021, ενεργοποιήθηκε η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου (ΗΤΚ), δηλαδή ο ηλεκτρονικός φάκελος του ακινήτου. Όταν αυτός υποβάλλεται για την πολυκατοικία σου, μπορεί να καταγραφεί η τωρινή κατάσταση του ακινήτου και οι τυχόν μεταβολές του σύμφωνα με τον σχετικό νόμο προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος [4495/2017 (ΦΕΚ A167/3.11.2017)].

Η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι απαραίτητη για κάθε πράξη που υφίσταται το ακίνητο. Υπεύθυνος για την υποβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτηρίου είναι ένας μηχανικός που ορίζεται και εξουσιοδοτείται από τον ιδιοκτήτη. Η ηλεκτρονική ταυτότητα αφορά όλα τα ακίνητα που έχουν ανεγερθεί ή ανεγείρονται με οικοδομική άδεια, όπως επίσης και όλα τα τακτοποιημένα ακίνητα. Ο μηχανικός διενεργεί έλεγχο στο ακίνητο και επανελέγχει σε συγκεκριμένο χρόνο που ορίζεται από την κατηγορία του ακινήτου.

Η συμπλήρωση του φακέλου για την έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας χρειάζεται τα εξής στοιχεία:
  • Oικοδομική άδεια κτηρίου
  • Τα σχέδια κάτοψης
  • Tο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) του κτηρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας
  • Το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ)
  • Δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων με τα σχέδια που τις συνοδεύουν.
  • Το δελτίο δομικής τρωτότητας ή την τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, όπως απαιτείται σύμφωνα με τον Ν.4178/2013 και Ν.4495/2017
  • Τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου (αν και εφόσον υπάρχουν)

Ποια είναι η διαδικασία;

Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός είναι υπεύθυνος για τη διαδικασία. Ωστόσο, εκείνος πρέπει να λάβει από τον ιδιοκτήτη τα απαραίτητα έγγραφα. Στην αρχή, καταχωρούνται το οικόπεδο και τα γήπεδα και σε δεύτερη φάση η ιδιοκτησία. Στη συνέχεια, ο μηχανικός εκδίδει το απόσπασμα ταυτότητας κτιρίου, το οποίο έχει το δικό του κλειδί γνησιότητας, καθώς και αποκλειστικό κωδικό ταυτότητας. Εν συνεχεία, ο μηχανικός καταθέτει αίτηση για την έκδοση πιστοποιητικού πληρότητας ταυτότητας κτιρίου (για την ύπαρξη ή μη αυθαιρεσιών), όπως επίσης και τα στοιχεία τού αποσπάσματος.


Τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου, σύμφωνα με τον νόμο 4495, είναι τα εξής:

  • Μελέτη κατανομής δαπανών κτηρίου (σε περίπτωση που υπάρχει)
  • Πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής (αν έχει εκδοθεί)
  • Πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης τμημάτων ή ολόκληρου του κτηρίου
  • Πίνακας χιλιοστών (για κοινόχρηστους χώρους ή αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία)
  • Δελτίο δομικής τρωτότητας αυθαιρέτου  ή/και μελέτη στατικής επάρκειας ή/και τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου (σε περίπτωση που ζητηθεί)
  • Δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων
  • Στελέχη (και ενημερώσεις/αναθεωρήσεις) των πράξεων εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών (π.χ. άδεια δόμησης ή οικοδομική)
  • Κατόψεις των ορόφων, μελέτη προσβασιμότητας εμποδιζόμενων ατόμων ή ΑμεΑ και χαρακτηριστικές όψεις και τομές (σε περίπτωση που απαιτείται)

Υπάρχει περίπτωση να λάβω πρόστιμο για μη καταγραφή εργασιών στο ακίνητο;

Ναι. Το ακίνητο πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένο για κάθε εργασία που έχει διενεργηθεί σε αυτό. Αν εν έχει ακολουθήσει καταγραφή, το κτήριο θεωρείται αυθαίρετο και επιβάλλονται στον ιδιοκτήτη πρόστιμα αυθαιρέτου κατασκευής.
Αν τα στοιχεία της ταυτότητας του κτηρίου έχουν συμπληρωθεί ψευδώς από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό προβλέπεται επιβολή προστίμου, ύψους από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου. Αν έπειτα από σχετικούς ελέγχους στις βάσεις δεδομένων, εντοπιστεί κάποια παράλειψη στη συμπλήρωση των στοιχείων το πρόστιμο που μπορεί να επιβάλλει ο Ειδικός Γραμματέας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον ιδιοκτήτη μπορεί να κυμανθεί από 200 ευρώ έως το 10% της αντικειμενικής αξίας του κτηρίου.

Σχέτικα άρθρα

Νοε 10, 2022 Νομικά
Καταστατικό πολυκατοικίας | Τι είναι και ποιος είναι ο σκοπός του

Καταστατικό πολυκατοικίας | Τι είναι και ποιος είναι ο σκοπός του

Αν έχεις ζήσει σε μια πολυκατοικία για λίγο ή περισσότερο καιρό, γνωρίζεις ότι η συμβίωση με τους γείτονες δεν είναι πάντα εύκολη. Και αυτό γιατί στην καθημερινότητα μπορεί να προκύψουν διάφορα θέματα και ζητήματα που μέχρι να επιλυθούν χρειάζεται ευγένεια, ψυχραιμία και αρκετή υπομονή. Όταν δεν υπάρχει συνεννόηση από όλες τις πλευρές τότε η εύρυθμη λειτουργία της πολυκατοικίας είναι μία δύσκολη υπόθεση. Τι μπορεί όμως να τα διορθώσει όλα αυτά; Ένα μαγικό χαρτί που ονομάζεται καταστατικό! Οι ιδιοκτήτες και οι ένοικοι μίας πολυκατοικίας μπορούν ανά πάσα στιγμή να καταφύγουν σε αυτό για να βρουν λύση στο πρόβλημά τους. Μέσα από την εφαρμογή του Polikatikia.gr μπορείς να ανεβάσεις κιόλας σε web μορφή το καταστατικό της δικής σου πολυκατοικίας στον ψηφιακό της φάκελο ώστε να εξασφαλίσεις την απόλυτη διαφάνεια για όλους τους κατοίκους. Καλό είναι αν πρόκειται να μετακομίσεις σύντομα σε ένα νέο διαμέρισμα να γνωρίζεις από πριν τα πάντα για το καταστατικό της πολυκατοικίας γιατί δεν είναι παντού το ίδιο, αλλά πρέπει να ακολουθείται πιστά σε κάθε περίπτωση. Τι είναι λοιπόν το καταστατικό; Το καταστατικό είναι ένα κείμενο που έχει γίνει αποδεκτό και έχει υπογραφεί από κάθε ιδιοκτήτη με την αγορά κάθε ιδιοκτησίας. Όσοι αγοράσουν, λοιπόν, ένα διαμέρισμα συμφωνούν και αποδέχονται τον κανονισμό της πολυκατοικίας και δεσμεύονται να τον εφαρμόσουν. Όσον αφορά στους ενοικιαστές, με το συμφωνητικό μίσθωσης που θα πραγματοποιήσουν με τον ιδιοκτήτη δεσμεύονται να τηρήσουν και οι ίδιοι με τη σειρά τους το καταστατικό της πολυκατοικίας το οποίο θα τους κοινοποιηθεί. Αν πρόκειται να νοικιάσεις ένα διαμέρισμα, δεν έχεις παρά να απευθυνθείς στον διαχειριστή της πολυκατοικίας και να ζητήσεις αντίγραφο. Ιδιοκτήτες και ενοικιαστές είναι καλό να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους στην πολυκατοικία στην οποία διαμένουν. Μέσα από το καταστατικό της πολυκατοικίας μπορείς να ενημερωθείς για θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των ιδιοκτητών, όπως τη συμμετοχή σε κοινόχρηστες δαπάνες, τι ισχύει για τη χρήση των διαμερισμάτων πχ. Επαγγελματικούς χώρους κ.α. Μπορείς επίσης να μάθεις λεπτομέρειες για τη λήψη αποφάσεων, τη συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων και τη γενικότερη διαχείριση. Τέλος, στο καταστατικό αναφέρεται και το πώς ή το πότε θα διεξάγονται οι γενικές συνελεύσεις της πολυκατοικίας. Πότε συντάσσεται το καταστατικό; Η σύνταξή του συνήθως γίνεται πριν την ανέγερση της πολυκατοικίας και συντάσσεται με την παρουσία των οικοπεδούχων ή των κατασκευαστών της. Το καταστατικό είναι ενσωματωμένο στην πράξη σύστασης οριζοντίων ιδιοκτησιών που είναι το συμβόλαιο που περιγράφει τα διαμερίσματα που θα δημιουργηθούν. Αν το καταστατικό δεν είχε συνταχθεί κατά την ανέγερση, τότε γίνεται με τη συμφωνία όλων των ιδιοκτητών ή με προσφυγή στο δικαστήριο. Το περιεχόμενο του καταστατικού κοινοποιείται σε συμβολαιογράφο και στη συνέχεια υπογράφεται από όλους τους ιδιοκτήτες. Το καταστατικό μπορεί να αλλάξει; Το καταστατικό υφίσταται για να ρυθμίζει όλα τα ζητήματα που δεν ρυθμίζει από μόνη της η νομοθεσία. Χρειάζεται επισκευή ένας κοινόχρηστος χώρος; Θέλεις να τοποθετήσεις κεραία ή ηλιακό θερμοσίφωνα στην ταράτσα; Θέλετε να βάψετε την πρόσοψη του κτηρίου; Απαντήσεις θα βρεις στο καταστατικό της πολυκατοικίας! Ο κανονισμός της πολυκατοικίας δεν είναι πάνω από τον νόμο ωστόσο όλοι οι ένοικοι πρέπει να συμμορφώνονται με αυτόν. Σε περίπτωση όμως που η νομοθεσία διαφέρει από το καταστατικό τότε υπερισχύει η νομοθεσία. Αλλαγές στον κανονισμό της πολυκατοικίας μπορούν να γίνουν. Αλλά μόνο αν συντρέχει σοβαρός λόγος. Πρέπει να τεθεί επίσημα ως θέμα σε μία γενική συνέλευση και η όποια αλλαγή να βρίσκει σύμφωνους όλους τους ιδιοκτήτες.

Δεκ 28, 2022 Νομικά
Τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα; Η σχετική νομοθεσία.

Τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα; Η σχετική νομοθεσία.

Ζεις σε μία πολυκατοικία. Η έκδοση κοινοχρήστων πραγματοποιείται κάθε μήνα. Κάθε ιδιοκτήτης και ενοικιαστής πληρώνει το ποσοστό του στον διαχειριστή. Όλα καλά μέχρι εδώ. Τι γίνεται όμως όταν ένα ή περισσότερα διαμερίσματα παραμένουν κλειστά ή δεν κατοικούνται; Παίρνουν μέρος στη …μοιρασιά ή εξαιρούνται; Διάβασε παρακάτω τι ισχύει με τη νομοθεσία για κλειστά διαμερίσματα και ποιες ενέργειες κάνει η διαχείριση της πολυκατοικίας σε μια τέτοια περίπτωση. Πότε ένα διαμέρισμα θεωρείται κλειστό; Ένα διαμέρισμα παραδοσιακά θεωρείται κλειστό όταν δεν κατοικείται. Τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ο ιδιοκτήτης, για να αναγνωριστεί το δικαίωμα σε οποιαδήποτε έκπτωση, την προβλέπει ο κανονισμός της συνιδιοκτησίας. Τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, κλειστό (για τη θέρμανση) μπορεί να θεωρηθεί και το διαμέρισμα που κατοικείται μεν αλλά έχουν σφραγίσει τα καλοριφέρ. Όσον αφορά στον τρόπο θέρμανσης, ένα διαμέρισμα μπορεί να θεωρηθεί “κλειστό”, όντας αυτόνομο. Ένα διαμέρισμα μπορεί να έχει επιλέξει άλλο τρόπο θέρμανσης, με αποτέλεσμα να έχει αποσυνδεθεί από τον κλασικό τρόπο θέρμανσης πχ πετρέλαιο λόγω εγκατάστασης λέβητα φυσικού αερίου. Όταν ξενοικιάζεται ένα διαμέρισμα, ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να μη συσσωρεύονται άδικα χρέη; Υπάρχει κανονισμός πολυκατοικίας; Τότε το πρώτο μέλημα του διαχειριστή είναι να ακολουθήσει το καταστατικό και να πραγματοποιήσει ό,τι προβλέπεται και έχει οριστεί σε αυτό. Αν δεν υπάρχει άλλη συμφωνία, τα κλειστά διαμερίσματα συμμετέχουν κανονικά σε όλες τις δαπάνες της πολυκατοικίας σύμφωνα με τη νομοθεσία. Τι ισχύει βάσει νομοθεσίας για τα κλειστά διαμερίσματα; Αν στην πολυκατοικία σου ένα διαμέρισμα μείνει κλειστό, εφόσον προβλέπεται κάποια έκπτωση σε κάποιες δαπάνες, το ποσό που προκύπτει διαμοιράζεται στα υπόλοιπα διαμερίσματα με την αντίστοιχη κατηγορία χιλιοστών. Εκείνος που θα διευθετήσει το θέμα είναι ο διαχειριστής της πολυκατοικίας που είναι υπεύθυνος να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες. Αν και ακατοίκητο, το διαμέρισμα πρέπει να συμμετέχει κανονικά στα έξοδα;Ή μήπως υπάρχει κάποιος τρόπος ο ιδιοκτήτης να απαλλαχθεί από τα έξοδα επειδή απλά δεν κατοικεί στο σπίτι; Εδώ έρχεται η σχετική νομοθεσία, ειδικά αν η πολυκατοικία δεν διαθέτει καταστατικό. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η έκπτωση λόγω κλειστού διαμερίσματος, αφορά τη δαπάνη της θέρμανσης, όταν αυτή αφορά την κατανάλωση και όχι κάποια συντήρηση ή επισκευή. Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 3741/29, τον μεγαλύτερο ρόλο παίζει το είδος της θέρμανσης της πολυκατοικίας. Οι περιπτώσεις είναι δύο: α) πολυκατοικία με αυτόνομη θέρμανση και β) πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση. Πολυκατοικία με αυτόνομη θέρμανση Αν υπάρχει αυτόνομη θέρμανση στην πολυκατοικία, οπότε και η ελευθερία κάποιος να τη χρησιμοποιεί όση ώρα θέλει και όποτε θέλει τότε ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος επιβαρύνεται μόνο με το πάγιο της θέρμανσης ενώ βάση κανονισμού μπορεί να δικαιούται ένα ποσοστό έκπτωσης επί της χρέωσης του παγίου. Δεδομένου ότι το σπίτι είναι ακατοίκητο και δεν υπάρχει επιπλέον κατανάλωση. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα του 1985, οι υπόλοιπες χρεώσεις για τους κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας χρεώνονται ωστόσο κανονικά. Πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση Στις πολυκατοικίες με κεντρική θέρμανση, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κάθε διαμέρισμα υπολογίζεται κανονικά σε όλες τις δαπάνες και χρεώσεις και όσον αφορά στην έκδοση των κοινοχρήστων έχει το ποσοστό που του αναλογεί ακόμη κι αν δεν κατοικείται πλέον, εκτός αν βάσει κανονισμού προβλέπεται αντίστοιχη έκπτωση. Υπάρχει κάποια εξαίρεση; Η μόνη εξαίρεση όπως αναφέρθηκε αποτελεί το καταστατικό που μπορεί να υπάρχει σε κάποια πολυκατοικία που προβλέπει κάτι διαφορετικό για τη διαχείριση των ακατοίκητων διαμερισμάτων. Αν το καταστατικό ορίζει ότι τα κενά διαμερίσματα απαλλάσσονται από όλες ή κάποιες χρεώσεις κοινοχρήστων τότε ακολουθείται η συγκεκριμένη διαδικασία. Σε αυτή την περίπτωση, το καταστατικό υπερισχύει του νόμου. Ωστόσο, αν κληθεί γενική συνέλευση στην πολυκατοικία, μπορεί να ψηφιστεί ομόφωνη αλλαγή του καταστατικού και προφανώς και ό,τι ισχύει για τα κενά διαμερίσματα. Αξίζει να σημειωθεί πως η πλήρης αυτονόμηση από το κοινόχρηστο σύστημα θέρμανσης δεν εμπίπτει στην κατηγορία «κλειστού» διαμερίσματος και προβλέπεται άλλη διαδικασία από τον νόμο και διαφορετικές υποχρεώσεις.

Απρ 20, 2023 Νομικά
Πάρκινγκ σε πιλοτή πολυκατοικίας: Τι ισχύει και τι όχι

Πάρκινγκ σε πιλοτή πολυκατοικίας: Τι ισχύει και τι όχι

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Η σωστή γραφή της λέξης, είναι πιλοτή πολυκατοικίας και όχι πυλωτή πολυκατοικίας, αφού δεν έχει καμία σχέση με τη λέξη «πύλη», όσο κι αν σου φαίνεται περίεργο. Πιο συγκεκριμένα, προέρχεται από τη γαλλική λέξη pilotis (pilot = κολόνα). Και τώρα που μάθαμε πώς να το γράφουμε, πάμε να δούμε τι ακριβώς είναι και τι ισχύει για το παρκάρισμα σε αυτήν. Τι είναι η πιλοτή; Αρχικά να πούμε πως υπάρχουν αρκετές θέσεις πάρκινγκ. Πιο συγκεκριμένα, αυτές μπορούν να βρίσκονται σε πιλοτή, σε υπόγειο, σε ταράτσα, σε όροφο ή σε ακάλυπτο. Εμείς θα ασχοληθούμε με αυτές της πιλοτής. Η πιλοτή μιας πολυκατοικίας ή ενός κτιρίου είναι αυτός ο ανοιχτός χώρος στο ισόγειο, που δεν περιβάλλεται από τοίχους, και το μόνο που υπάρχει είναι οι κολόνες που στηρίζουν την οικοδομή. Είναι ένας κοινόκτητος και κοινόχρηστος χώρος από όλους τους συνιδιοκτήτες της πολυκατοικίας. Και ας είμαστε ειλικρινείς, στη χώρα μας και ειδικά στα αστικά κέντρα, το πάρκινγκ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, οπότε το να έχεις τον δικό σου χώρο για να αφήνεις το αυτοκίνητό σου, είναι… παράδεισος. Θέσεις πάρκινγκ στην πιλοτή Το ιδιόκτητο πάρκινγκ απαγορεύεται ρητά στην πιλοτή. Οι συνιδιοκτήτες των διαμερισμάτων μιας πολυκατοικίας, μπορούν να καθορίσουν συγκεκριμένους ανοικτούς χώρους για στάθμευση στην πιλοτή, που θα ανήκουν στην αποκλειστική τους χρήση, χωρίς όμως αυτοί να είναι χώροι που αποτελούν ιδιοκτησία τους, και άρα δεν αναγράφονται στο Ε9. Το ποιος θα παρκάρει σε ποιο σημείο της πιλοτής καθορίζεται με σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας ή με ξεχωριστό συμβόλαιο. Σε περίπτωση που δεν γίνει τίποτα από τα δύο, τότε όλοι έχουν δικαίωμα στάθμευσης όπου θέλουν, χωρίς να έχουν καθοριστεί συγκεκριμένες θέσεις.  Να πούμε σε αυτό το σημείο ότι οι θέσεις πάρκινγκ στην πιλοτή δικαιούνται μόνο τα διαμερίσματα και τα καταστήματα της πολυκατοικίας, και όχι οι αποθήκες, και σύμφωνα με τον νόμο, κάθε συνιδιοκτήτης δικαιούται έναν χώρο στάθμευσης. Μπορεί κάποιος τρίτος να χρησιμοποιήσει την πιλοτή; Όχι! Οι θέσεις πάρκινγκ της πιλοτής είναι μόνο για τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων. Απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται από τρίτους, όπως απαγορεύεται να ενοικιασθούν ή να πουληθούν σε τρίτους. Αν κάποιος μη ένοικος της πολυκατοικίας έχει αποκτήσει θέση πάρκινγκ, υπάρχουν πρόστιμα και ποινές που μπορούν να του επιβληθούν. Οπότε, προσοχή! Νέος νόμος Πολλές θέσεις πάρκινγκ σε πιλοτές μέχρι σήμερα είχαν «χιλιοστά», δηλαδή αντιμετωπίζονταν ως οριζόντιες ιδιοκτησίες. Οι ιδιοκτήτες τους όμως αντιμετώπιζαν προβλήματα στη χρήση και τη μεταβίβασή τους, αφού από τη νομολογία, αυτό κρινόταν παγίως ως άκυρο.  Ο νέος νόμος Ν. 5005/2022, ήρθε να λύσει αυτά τα προβλήματα. Οι τρεις αλλαγές που φέρνει είναι: 1. Αναγνωρίζονται τα εμπράγματα δικαιώματα επ' αυτών και οι δικαιούχοι μπορούν να τα μετατρέψουν μονομερώς σε αποκλειστική χρήση. 2. Αναγνωρίζεται ότι αν τρίτος, μη ιδιοκτήτης διαμερίσματος, είχε δικαίωμα σε μια θέση στάθμευσης, τότε μπορεί να τα μεταβιβάσει μόνο σε ένοικο πολυκατοικίας. 3. Αναγνωρίζεται ότι αν κάποιος είχε αποκλειστική χρήση επ' αυτών, χωρίς να έχει και διαμέρισμα σε πολυκατοικία, μπορεί να τη μεταβιβάσει μόνο σε δικαιούχο διαμερίσματος στην πολυκατοικία. Τι ισχύει για τις θέσεις πάρκινγκ με γκαραζόπορτα; Σε περίπτωση που υπάρχει θέση πάρκινγκ στο ισόγειο, δίπλα από την πιλοτή και κλειστή με γκαραζόπορτα, τότε αυτή η θέση έχει χιλιοστά και αποτελεί ξεχωριστή νόμιμη ιδιοκτησία, που σημαίνει ότι μπορεί να αγοραστεί κανονικά, αφού γράφεται και στο Ε9.

Νοε 01, 2023 Νομικά
Συνήθη νομικά ζητήματα μεταξύ κατοίκων πολυκατοικίας

Συνήθη νομικά ζητήματα μεταξύ κατοίκων πολυκατοικίας

Η διαβίωση σε μια πολυκατοικία μπορεί να είναι μια βολική και ευχάριστη εμπειρία, αλλά μπορεί επίσης να συνοδεύεται και από νομικές προκλήσεις. Είτε πρόκειται για διαφωνίες σχετικά με τον θόρυβο και τη στάθμευση ή τις ευθύνες συντήρησης, μπορεί να προκύψουν συγκρούσεις μεταξύ των ενοίκων. Παράπονα και διαφωνίες για θόρυβο Ξεκινάμε με την κορυφή των διαφωνιών, το πιο συνηθισμένο νομικό ζήτημα μεταξύ των ενοίκων μιας πολυκατοικίας τις καταγγελίες και διαφωνίες για τον θόρυβο. Η διαβίωση σε κοντινή απόσταση από άλλους σημαίνει ότι οι διαταραχές από τον θόρυβο μπορεί να αποτελέσουν σημαντική πηγή συγκρούσεων. Η δυνατή μουσική, ένα πάρτι ή όταν κάποιος φαίνεται να μην ξέρει ποιες είναι οι ώρες κοινής ησυχίας σε μια πολυκατοικία, μπορούν να διαταράξουν την ηρεμία και την ησυχία των άλλων ενοίκων. Για να αντιμετωπίσεις όμως το πρόβλημα του θορύβου, καλό είναι να ξεκινήσεις μιλώντας απευθείας με τον γείτονα που προκαλεί την όχληση. Μίλα του ήρεμα, εξήγησέ του τις ανησυχίες σου και προσπαθήστε να βρείτε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση. Εάν το ζήτημα επιμένει, ίσως χρειαστεί να εμπλέξεις τον διαχειριστή του κτιρίου. Αυτός μπορεί να μεσολαβήσει στη διαμάχη και να επιβάλει τυχόν ισχύοντες κανονισμούς ή πολιτικές για τον θόρυβο. Ευθύνες συντήρησης και επισκευής Ένα άλλο συνηθισμένο νομικό ζήτημα που προκύπτει μεταξύ των ενοίκων είναι ο καταμερισμός των ευθυνών συντήρησης και επισκευής. Εδώ τα πράγματα είναι πιο εύκολα αφού μπορείς, εφόσον θες να επιλύσεις κάτι άμεσα και εύκολα, να ανατρέξεις στον κανονισμό του κτιρίου. Τα έγγραφα αυτά περιγράφουν τις ευθύνες κάθε ενοίκου και παρέχουν κατευθυντήριες γραμμές για τις διαδικασίες συντήρησης και επισκευής. Εάν υπάρχει ασάφεια ή διαφωνία, μπορεί να χρειαστεί να συμβουλευτείς τον διαχειριστή του κτιρίου ή να ζητήσεις νομική συμβουλή για να εξασφαλίσεις μια δίκαιη λύση. Διαφωνίες σχετικά με τη χρήση κοινόχρηστων χώρων Για να αποφευχθούν οι διαφωνίες σχετικά με τη χρήση των κοινόχρηστων χώρων, είναι σημαντικό όλοι οι ένοικοι να εξοικειωθούν με τους κανόνες του κτιρίου. Αυτές οι οδηγίες περιγράφουν συνήθως τη σωστή χρήση των κοινόχρηστων χώρων και τυχόν περιορισμούς. Εάν προκύψουν συγκρούσεις, απευθύνσου στον διαχειριστή του κτιρίου ώστε να βρεθεί μια λύση που σέβεται τα δικαιώματα όλων των ενοίκων. Διαφορές που σχετίζονται με τη στάθμευση και το όχημα Ακόμα ένα ζήτημα που σίγουρα έχει απασχολήσει τους περισσότερους είναι τα θέματα που αφορούν το πάρκινγκ σε πιλοτή πολυκατοικίας. Ποιος έχει δίκιο; Αυτά τα γνωστά θέματα που όταν δεν λύνονται τότε χρειάζονται δραστικότερα μέτρα. Αρχικά κατάγραψε τα περιστατικά και ανάφερέ τα στη διαχείριση ή θέσε τα ως θέμα στη γενική συνέλευση, ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα και να επιβληθούν οι κανόνες στάθμευσης για να διασφαλίσουν τη δικαιοσύνη και την τάξη. Διαφωνίες σχετικά με υλικές ζημιές Διαφορές για υλικές ζημιές μπορεί να προκύψουν όταν οι ενέργειες ενός ενοίκου προκαλούν ζημιές στην ιδιοκτησία ενός άλλου. Είτε πρόκειται για τυχαία ζημιά είτε για αμέλεια, οι συγκρούσεις αυτές μπορεί να κλιμακωθούν εάν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα. Εάν πιστεύεις ότι η ιδιοκτησία σου έχει υποστεί ζημιά από άλλον ένοικο, είναι σημαντικό να συγκεντρώσεις στοιχεία και να τεκμηριώσεις το περιστατικό. Ειδοποίησε τη διαχείριση του και δώσε τους τις απαραίτητες πληροφορίες για να διερευνήσουν το ζήτημα. Μπορούν να μεσολαβήσουν στη διαμάχη και να καθορίσουν την ευθύνη για τις ζημιές. Διαφορές ασφάλισης και ευθύνης Διαφορές ασφάλισης και ευθύνης μπορεί να προκύψουν σε πολυκατοικίες όταν περιστατικά ή ατυχήματα προκαλούν ζημιές ή τραυματισμούς στους ενοίκους ή στην περιουσία τους. Ο προσδιορισμός της ευθύνης και η πλοήγηση στις ασφαλιστικές αξιώσεις μπορεί να είναι πολύπλοκες και να απαιτούν νομική συνδρομή. Απευθύνσου για συμβουλές στον ασφαλιστικό σου φορέα για να κατανοήσεις την κάλυψή σου και να υποβάλλεις τις απαραίτητες αξιώσεις. Εάν προκύψουν διαφορές σχετικά με την ευθύνη ή την ασφαλιστική κάλυψη, είναι πολύ πιθανόν να χρειαστείς νομική συμβουλή. Διαφορές σχετικά με κατοικίδια ζώα και κανονισμούς για τα ζώα Για να αποφύγεις συγκρούσεις που σχετίζονται με κατοικίδια ζώα, είναι σημαντικό να κατανοήσεις και να ακολουθήσεις τις πολιτικές του κτιρίου. Επιτρέπονται τα κατοικίδια στο διαμέρισμα; Σαφώς, και όλες οι πολυκατοικίες οφείλουν να επιτρέπουν τα κατοικίδια, όμως θα πρέπει να φροντίσεις ώστε ο μικρός σου φίλος να είναι σωστά εκπαιδευμένος και φροντισμένος και να μην επηρεάζει την ηρεμία των γειτόνων σου. Εάν προκύψουν συγκρούσεις, η γενική συνέλευση είναι ο χώρος να επιλυθούν. Διαφωνίες για έξωση και καταγγελία μίσθωσης Διαφορές έξωσης και καταγγελίας μίσθωσης μπορεί να προκύψουν μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών σε πολυκατοικίες. Τα ζητήματα μπορεί να περιλαμβάνουν τη μη καταβολή του ενοικίου, παραβιάσεις της μίσθωσης ή διαφωνίες σχετικά με τις διαδικασίες έξωσης. Σε αυτή την περίπτωση η λύση δεν μπορεί να δοθεί από εσωτερικούς μηχανισμούς της πολυκατοικίας. Έλεγξε το μισθωτήριο συμβόλαιό και συμβουλέψου έναν επαγγελματία νομικό για να κατανοήσεις τα δικαιώματα και τις επιλογές σου. Εάν είναι απαραίτητο, ζήτησε νομική συνδρομή για να προστατέψεις τα δικαιώματά σου και να διασφαλίσεις μια δίκαιη διαδικασία. Η πλοήγηση σε νομικά ζητήματα σε μια πολυκατοικία μπορεί να είναι πολύπλοκη και εξαντλητική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το polikatikia.gr δημιούργησε «Το δικό σας νομικό τμήμα». Βρες εξειδικευμένες συμβουλές, υπηρεσίες διαμεσολάβησης και νομική εκπροσώπηση για κάθε (νομική) ανάγκη της πολυκατοικία σου, στο μενού του polikatikia.gr.