Διαχείριση

Τι είναι το αποθεματικό; Όσα πρέπει να γνωρίζεις

Τι είναι το αποθεματικό; Όσα πρέπει να γνωρίζεις
Οι ανάγκες της πολυκατοικίας σου δεν σταματούν ποτέ! Έκτακτες ή σταθερές δαπάνες, βλάβες και προμήθεια πετρελαίου μπορεί να προκύψουν μέσα στο έτος οπότε ένα ταμείο, ένα κεφάλαιο κίνησης για την πολυκατοικία είναι κάτι απαραίτητο για να κυλούν όλα ομαλά ό,τι κι αν προκύψει. Αυτό το ταμείο ονομάζεται αποθεματικό της πολυκατοικίας.

Μάθε περισσότερα για το αποθεματικό της πολυκατοικίας, πώς συγκεντρώνεται και ποιος είναι υπεύθυνος για αυτό παρακάτω.

Πού χρησιμεύει το αποθεματικό της πολυκατοικίας;

Όπως αναφέρθηκε, το αποθεματικό είναι το ταμείο της πολυκατοικίας για να καλυφθούν υποχρεώσεις που μπορεί να προκύψουν μέσα στο έτος. Θεώρησέ το σαν ένα «μαξιλαράκι» ασφαλείας για τα έκτακτα έξοδα. Το πόσο πρέπει να είναι το αποθεματικό ορίζεται από τον κανονισμό της κάθε πολυκατοικίας και συνήθως ισούται με τις σταθερές δαπάνες της πολυκατοικίας, με επιπλέον ένα 50%. Η διατήρηση αυτού του ποσού είναι σημαντική γιατί προστατεύει τους ιδιοκτήτες και τους ενοίκους από κάθε απρόοπτο έξοδο ή αν συμβεί οτιδήποτε που χρειάζεται άμεση αποπληρωμή. Εναλλακτικά, στην περίπτωση που χρειαστεί εκτάκτως κάποιο ποσό, καλούνται να καλύψουν άμεσα τη δαπάνη τα διαμερίσματα.

ti_einai_to_apothematiko


Ποιος είναι υπεύθυνος για το αποθεματικό της πολυκατοικίας;

Η ευθύνη ελέγχου και διαχείρισης του αποθεματικού ανήκει στον διαχειριστή της πολυκατοικίας. Όποια αλλαγή ή ανάγκη υπάρξει εκείνος έχει την ευθύνη να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση για να ενημερώσει τους κατοίκους της πολυκατοικίας.

Τα έξοδα για το αποθεματικό βαρύνουν και τον ενοικιαστή;

Οι δαπάνες για τις οποίες προορίζεται το αποθεματικό αφορούν γενικά την πολυκατοικία. Οπότε το χρηματικό ποσό του αποθεματικού καλύπτεται συνήθως από τους ιδιοκτήτες. Κάποιες φορές ένας ενοικιαστής μπορεί να βρει στο συμβόλαιό του να αναφέρεται ως όρος ότι θα πληρώνει το αποθεματικό ο ίδιος ο ενοικιαστής και με τη λήξη του συμβολαίου τα χρήματα θα του επιστραφούν από τον ιδιοκτήτη.
 
Πώς ξέρω για τι προορίζεται το αποθεματικό;

Συνήθως σε μία πολυκατοικία υπάρχει το τακτικό αποθεματικό. Κάποιες φορές με την απόφαση της γενικής συνέλευσης μπορεί να συγκεντρωθεί ένα ειδικό αποθεματικό. Κάτι τέτοιο μπορεί να αποφασιστεί στη συνέλευση με σκοπό την πληρωμή κάποιων αναγκαίων εργασιών με υψηλό κόστος.

Η έγκαιρη συγκέντρωση ενός ειδικού αποθεματικού μπορεί να εξυπηρετήσει την πολυκατοικία για παράδειγμα στην αγορά πετρελαίου ή δαπάνες φυσικού αερίου, κάποια σημαντική επισκευή ή συντήρηση του κτηρίου.

Αν ενδιαφέρεσαι για επισκευές ή ανακαίνιση του δικού σου διαμερίσματος, πρέπει να μάθεις περισσότερα για το νέο Πρόγραμμα Εξοικονομώ.

Η χρέωση των συνιδιοκτητών συνήθως γίνεται σε περισσότερους από έναν μήνες και συχνά η πρώτη δόση του αποθεματικού είναι διπλάσια του συνόλου των τακτικών δαπανών της πολυκατοικίας.

Τι πρέπει να κάνει μία νέα πολυκατοικία για το αρχικό αποθεματικό;

Όταν η πολυκατοικία ξεκινήσει για πρώτη φορά τη λειτουργία της, θα οριστεί ο πρώτος της διαχειριστής ή κάποια εταιρεία διαχείρισης. Κάθε συνιδιοκτησία πρέπει να καταβάλει στον διαχειριστή το ποσό που της αναλογεί για να συγκεντρωθεί το αρχικό αποθεματικό. Το ποσό αυτό θα συμφωνηθεί με τη δημιουργία του κανονισμού της πολυκατοικίας ή να συμφωνηθεί στη γενική συνέλευση. Η αναλογία της συμμετοχής προκύπτει από την αναλογία στις κοινόχρηστες δαπάνες.

Νέα πολυκατοικία; Μάθε περισσότερα για την πυρασφάλεια στην πολυκατοικία με το Polikatikia.gr.

Σχέτικα άρθρα

Φεβ 17, 2023 Διαχείριση
Έγινες διαχειριστής της πολυκατοικίας: Και τώρα τι;

Έγινες διαχειριστής της πολυκατοικίας: Και τώρα τι;

Μπορεί να το σκεφτόσουν καιρό. Ίσως, ήσουν ο μόνος που προσφέρθηκε ή τελικά να το έκανες για την εμπειρία. Ή πολύ απλά, γιατί σου αρέσει να βοηθάς τους γύρω σου. Είναι, όμως, επίσημο. Είσαι ο διαχειριστής στην πολυκατοικίας σου! Και τώρα; Η δουλειά του διαχειριστή μπορεί να μην είναι απλή αλλά μπορεί να γίνει πιο εύκολη με σωστή οργάνωση, τις απαραίτητες γνώσεις και πάνω απ’ όλα, υπομονή!   Ως διαχειριστής, πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ότι αυτή η ευθύνη «χωρίζεται» σε δύο βασικούς πυλώνες, ο πρώτος είναι το κτήριο και ο δεύτερος και σημαντικότερος, οι άνθρωποι. Είσαι υπεύθυνος για την πολυκατοικία, την ασφάλειά της, τη συντήρησή της, την εύρυθμη λειτουργία της. Όμως, είσαι υπεύθυνος και για την καλή συμβίωση των ανθρώπων της, με σκοπό να λύνεις πάντα τις διαφωνίες, να επικοινωνείς και να ακούς κάθε κάτοικο επιθυμώντας την καλύτερη δυνατή λύση για το συμφέρον όλων. Σε αυτό το άρθρο, θα σε βοηθήσουμε να κάνεις μία δυναμική αρχή ως διαχειριστής και να οργανώσεις σιγά σιγά τις πρώτες αρμοδιότητες που πρέπει να διευθετήσεις. Λένε ότι η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μία ημέρα, οπότε οπλίσου με υπομονή για να γίνεις ο αγαπημένος διαχειριστής της πολυκατοικίας σου σύντομα! 1.     Γνώρισε όλους τους κατοίκους …από την αρχή! Μπορεί να είσαι κάτοικος ή ιδιοκτήτης χρόνια στην πολυκατοικία σου. Με κάποιους μιλάς, με κάποιους λες μία «καλημέρα» ή κάποιους να μην θες ούτε να τους βλέπεις! Τώρα, όμως, που είσαι διαχειριστής πρέπει να κάνεις μία νέα αρχή και να είσαι αντικειμενικός απέναντι σε όλους. Όπως και να τους θεωρείς όλους ίσους. Ως διαχειριστής, δεν κάνεις θελήματα ή χάρες όπως και δεν «ρίχνεις» κιόλας κάποιον κάτοικο ή να είσαι πιο αυστηρός επειδή δεν είχατε και τις καλύτερες σχέσεις στο παρελθόν. Όπως και να έχει, η συμβουλή μας είναι να δεις τη νέα σου ευθύνη άκρως επαγγελματικά και να έχεις στο μυαλό σου ότι ο σκοπός σου είναι να ανταποκρίνεσαι στις απαιτήσεις όλων των κατοίκων και της πολυκατοικίας. 2.     Μάθε σε τι κατάσταση βρίσκεται το κτήριο Δεν κάνουμε λόγο μόνο για τη φυσική υπόσταση του κτηρίου αλλά κυρίως την οικονομική. Αν υπάρχουν λογαριασμοί που έχουν καθυστερήσει ή κάθε πότε έρχονται, ενημερώσου σχετικά. Μάθε, επίσης, από τον προηγούμενο διαχειριστή ή τους συνιδιοκτήτες αν υπάρχει κάποια έκτακτη εργασία εν εξελίξει ή πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα και δεν γνώριζες. Συστήσου, επίσης, με τους ανθρώπους οι οποίοι φροντίζουν για την πολυκατοικία όπως τη συντήρηση του ανελκυστήρα, το συνεργείο καθαρισμού ή τους επαγγελματίες που συνεργάζονται σταθερά με την πολυκατοικία σε τυχόν έκτακτες περιπτώσεις. 3.     Μάθε για τα χιλιοστά των διαμερισμάτων Πριν ξεκινήσεις την κατανομή των κοινοχρήστων, πρέπει να γνωρίζεις τα χιλιοστά κάθε διαμερίσματος. Ίσως το γνωρίζεις ήδη, αλλά τα διαμερίσματα δεν πληρώνουν όλα το ίδιο. Το καθένα έχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό συμμετοχής σύμφωνα με τα χιλιοστά επιβάρυνσης ή αλλιώς συντελεστές επιβάρυνσης. Με βάση το ποσοστό επί τοις χιλίοις που αντιστοιχεί σε κάθε ιδιοκτησία, επιμερίζονται οι δαπάνες της πολυκατοικίας όπως η κατανάλωση νερού ή τα έξοδα καθαρισμού. Ο συντελεστής μπορεί να μεταβάλλεται όταν πρόκειται για παράδειγμα για την κατανάλωση πετρελαίου ή σύμφωνα με το καταστατικό κάποια διαμερίσματα π.χ. σε υψηλότερους ορόφους να έχουν αυξημένη συμμετοχή. Τέλος, υπάρχουν και τα διαμερίσματα που είναι κενά οπότε μπορείς να μάθεις τι ισχύει για τα κλειστά διαμερίσματα και ποια είναι η σχετική νομοθεσία για αυτά. 4.     Καταστατικό, η «Βίβλος» του διαχειριστή! Ένα έγγραφο είναι πλέον για σένα και για την πολυκατοικία …ιερό, και αυτό είναι το καταστατικό της πολυκατοικίας σου. Σε αυτό το έγγραφο, μπορεί να καταφύγει κάθε κάτοικος ή συνιδιοκτήτης και να βρει τη λύση που χρειάζεται, σύμφωνα με τον κανονισμό που έχει οριστεί από τη δημιουργία της πολυκατοικίας. Αναζήτησέ το, μελέτησέ το και δες πώς μπορεί να σε εξυπηρετήσει σε πολλά καθημερινά ζητήματα της πολυκατοικίας. Μάθε περισσότερα για το καταστατικό της πολυκατοικίας, τι είναι και ποιος είναι ο σκοπός του, με τη βοήθεια του Polikatikia.gr. 5.     Διατήρηση αποθεματικού Στις ευθύνες του διαχειριστή ανήκει και το αποθεματικό της πολυκατοικίας. Το αποθεματικό έχει σχηματιστεί ως ένα κοινό ταμείο με τη συμμετοχή όλων των ενοίκων της πολυκατοικίας, το οποίο βρίσκεται στη δικαιοδοσία του διαχειριστή. Με αυτά τα χρήματα μπορείς να αντιμετωπίσεις έκτακτες δαπάνες ή να καλύψεις ένα μεγαλύτερο ποσό όπως είναι η αγορά πετρελαίου. Αν αναρωτιέσαι τι είναι το αποθεματικό, μάθε όσα πρέπει να γνωρίζεις με το Polikatikia.gr! 6.     Μάθε τους οφειλέτες Και τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Προφανώς, θα συναντήσεις και κατοίκους οι οποίοι κάποιο μήνα ή παραπάνω δεν πληρώνουν τα κοινόχρηστά τους. Εδώ πρέπει να γίνεις πιο επίμονος και περισσότερο διεκδικητικός. Μην ξεχνάς ότι όταν κάτι δεν πληρώνεται εσύ είσαι υπεύθυνος για το πώς θα καλυφθεί τελικά αυτό το ποσό που λείπει. Μάθε περισσότερα για το τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα και προσπάθησε πάντα να βρίσκεις λύση και τη μέση οδό, ίσως και με τη δυνατότητα ενός διακανονισμού. 7.     Και τώρα, τα κοινόχρηστα! Έμαθες τα βασικά, τα χιλιοστά των διαμερισμάτων, έβαλες σε μία τάξη τις δαπάνες και τα μηνιαία έξοδα. Τώρα, ήρθε η ώρα για την έκδοση κοινοχρήστων! Η βασική αρμοδιότητά σου ως διαχειριστής. Φυσικά, πάντα υπάρχει τρόπος να κάνεις τη δουλειά σου ακόμα πιο εύκολη χωρίς αμέτρητα χαρτιά να κατακλύζουν τον χώρο σου και βέβαια να γίνονται όλα ψηφιακά και αυτόματα χωρίς περιθώρια λάθους. Σε αυτό, μπορεί να σε βοηθήσει το app του Polikatikia.gr για να έχεις πλήρη εικόνα για τα κοινόχρηστα της πολυκατοικίας αλλά και να δώσεις πρόσβαση σε όλους. Γιατί αν κάτι πρέπει να σε χαρακτηρίζει ως διαχειριστή είναι πάνω απ’ όλα η διαφάνεια! Και φυσικά, να είσαι ο εαυτός σου! Πρέπει να επιλέξεις τι διαχειριστής θες να είσαι! Η ευθύνη ενός διαχειριστή είναι μία δύσκολη υπόθεση που θα καταναλώνει πολύ από τον χρόνο σου. Θα έχει όμως καλές στιγμές αλλά και δύσκολες στιγμές. Αν όμως σε γεμίζει η αίσθηση ότι βοηθάς τους γείτονές σου και κάνεις τη συμβίωση της πολυκατοικίας σου πιο ομαλή τότε ανταμείβεσαι επάξια. Σκέψου απλά πώς θα ήθελες να είναι ο δικός σου διαχειριστής. Να είναι επικοινωνιακός, με υπομονή, ευγένεια και ίσως και επιμονή! Να είσαι καλός με τους ανθρώπους, διεκδικητικός και διαλλακτικός εκεί που χρειάζεται. Στην τελική, μπορείς να είσαι ο εαυτός σου!

Μαρ 15, 2023 Διαχείριση
Γενική συνέλευση | Πότε γίνεται και πώς συγκαλείται;

Γενική συνέλευση | Πότε γίνεται και πώς συγκαλείται;

Η πολυκατοικία είναι ο δικός σας μικρόκοσμος. Μπορεί να τα λέτε γρήγορα με έναν γείτονα στην είσοδο. Η κυρία του 5ου να αφήνει σημειώματα στο ασανσέρ γιατί κάτι την ενοχλεί. Για εσένα μπορεί να κυλούν όλα ομαλά, αλλά στον πάνω όροφο να υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα που ζητά επίλυση. Όλοι οι κάτοικοι πρέπει να κάνουν μία επίσημη συνάντηση όπου να θέτουν τα πάντα επί τάπητος. Αυτή είναι η γενική συνέλευση της πολυκατοικίας σου. Και ελπίζουμε πάνω απ’ όλα να είναι …ήρεμη και αποδοτική. Συνέχισε να διαβάζεις για να μάθεις περισσότερα για τη Γενική Συνέλευση και στη δική σου πολυκατοικία και πώς μπορείς να συγκαλέσεις μία νέα συνέλευση για κάτι που σε απασχολεί. Ποιοι πρέπει να είναι στη γενική συνέλευση; Στη Γενική Συνέλευση κάθε πολυκατοικίας, εκείνοι που πρέπει να παρευρεθούν είναι οι ιδιοκτήτες που αντιπροσωπεύουν κάθε διαμέρισμα. Η Γενική Συνέλευση αποφασίζει για κάθε υπόθεση της πολυκατοικίας. Οι αποφάσεις που πάρθηκαν κατά τη διάρκειά της δεσμεύουν όλους τους ιδιοκτήτες ακόμα και όσους δεν παρευρέθηκαν. Πώς βγαίνουν οι ψήφοι; Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, δικαίωμα συμμετοχής στη Γενική Συνέλευση έχουν όλοι οι συνιδιοκτήτες. Η πλειοψηφία υπολογίζεται με βάση το ποσοστό συγκυριότητας που αντιστοιχεί σε κάθε συγκεκριμένη ιδιοκτησία. Για κάποια θέματα, απαιτείται ομόφωνη απόφαση όλων των ιδιοκτητών και φυσικά απαιτείται η παρουσία όλων των μελών. Για άλλα θέματα απλά χρειάζεται η παρουσία της πλειοψηφίας. Όταν δεν υπάρχει απαρτία, θα τεθεί πρόσκληση εκ νέου για επαναληπτική Γενική Συνέλευση. Συνήθως προβλέπεται στον κανονισμό να μπορεί να συγκληθεί με μειωμένη απαρτία αφού μπορεί να παρίσταται το τουλάχιστον το 75% και να αποφασίσει έγκυρα. Κάθε πότε συγκαλείται; Στους όρους του κανονισμού της πολυκατοικίας αναφέρεται κάθε πότε θα συγκαλείται η Γενική Συνέλευση. Σε κάθε πολυκατοικία μπορεί να διαφοροποιείται. Συνήθως πραγματοποιείται μία φορά τον χρόνο έναν συγκεκριμένο μήνα που έχει συμφωνηθεί. Ο διαχειριστής είναι υπεύθυνος να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους για την επερχόμενη συνέλευση με πρόσκληση αναφέροντας χρόνο, τόπο, ώρα και θέματα ημερήσιας διάταξης. Η ανοιχτή πρόσκληση συνήθως αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων ή αποστέλλεται στους ιδιοκτήτες που δεν κατοικούν στην πολυκατοικία. Μπορώ να ζητήσω να γίνει εκτάκτως μία συνέλευση; Ναι, μία έκτακτη Γενική Συνέλευση μπορεί να γίνει. Οι έκτακτες συνελεύσεις αφορούν θέματα κυρίως για άμεσες επισκευές στο κτήριο ή εργασίες που πρέπει να προχωρήσουν επιτακτικά όπως και έκτακτα θέματα σχετικά με τις χρήσεις των κοινόχρηστων χώρων. Στο καταστατικό της πολυκατοικίας αναφέρονται οι όροι βάσει των οποίων συγκαλείται η Γενική Συνέλευση αλλά αν δεν τηρηθούν οι αποφάσεις που μπορεί να ληφθούν θα θεωρούνται άκυρες. Αν ζητηθεί από έναν σημαντικό αριθμό ιδιοκτητών που εκπροσωπούν το 25% των ψήφων σε περίπτωση επείγοντος, ο διαχειριστής οφείλει να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση. Ποιος κρατάει τα πρακτικά; Σε μία Γενική Συνέλευση μπορούν να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις για την πολυκατοικία. Αυτές νομιμοποιούνται με την υπογραφή των πρακτικών από όλους τους ιδιοκτήτες οι οποίοι δεσμεύονται από αυτές. Γι’ αυτό και τα πρακτικά σε κάθε Γενική Συνέλευση είναι απαραίτητα. Υπάρχει περίπτωση να μη θεωρηθεί νόμιμη μία Γενική Συνέλευση; Η Γενική Συνέλευση θεωρείται νόμιμη όταν τηρούνται οι εξής προϋποθέσεις: Πρόσκληση όλων των συνιδιοκτητών Ενημέρωση όλων των μερών για τα θέματα συζήτησης Συγκέντρωση απαρτίας Ομόφωνη απόφαση σύμφωνα με την εκάστοτε πλειοψηφία Συμπερίληψη των θεμάτων που τέθηκαν ως θέματα συζήτησης Τήρηση όλων των διατάξεων του κανονισμού

Δεκ 10, 2022 Διαχείριση
Ιδέες για χριστουγεννιάτικο στολισμό πολυκατοικίας

Ιδέες για χριστουγεννιάτικο στολισμό πολυκατοικίας

Το ξέρουμε ότι για πολλούς τα Χριστούγεννα είναι η πιο όμορφη και λαμπερή εποχή του χρόνου. Και δεν έχουν άδικο! Όλα γίνονται πιο φωτεινά και λιγότερο μονότονα. Χρώμα, λάμψη και λίγη μαγεία παντού. Ακόμα και μία σύντομη βόλτα γίνεται αξέχαστη σε μία όμορφα στολισμένη γειτονιά. Το πρόβλημα ξεκινά όταν το παρακάνουμε λίγο. Έως πολύ. Αμέτρητα λαμπάκια, πολύχρωμοι στολισμοί, Άγιοι Βασίληδες που κρέμονται από μπαλκόνια και πολλά άλλα στολίδια μικρά ή μεγάλα που φιλοξενούνται στις προσόψεις ή στα μπαλκόνια των πολυκατοικιών. Τις φετινές γιορτές, επίσης, δεν μπορείς να μη θαυμάσεις τα λαμπάκια χωρίς να περάσει απ’ το μυαλό σου ο λογαριασμός του ρεύματος. Ακολούθησε μερικές συμβουλές μας για να στολίσεις όμορφα το σπίτι ή την πολυκατοικία σου χωρίς υπερβολές ή φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος! Διάλεξε 1 -και μόνο ένα- χρώμα Η αγορά της χριστουγεννιάτικης διακόσμησης κάθε χρόνο εξελίσσεται. Αμέτρητα καινούργια στολίδια, νέοι τρόποι στολισμού και ιδέες μπορούν να σε ωθήσουν σε μία έκρηξη υπερκαταναλωτισμού γιατί απλά δεν ξέρεις τι να πρωτοδιαλέξεις. “Μα είναι όλα τόσο ωραία!” λες από μέσα σου. Όσο δύσκολο κι αν σου φαίνεται, η συμβουλή μας είναι να διαλέξεις ένα μόνο χρώμα και να επιμείνεις σε αυτό. Για παράδειγμα, το κόκκινο, το χρυσό ή το ασημί μπορεί να σε βοηθήσει να κάνεις ένα ξεσκαρτάρισμα τελικά στο τι θα ψωνίσεις ή όχι αλλά και να έχεις μία ομοιομορφία στον στολισμό σου. Επιχείρηση λαμπάκια! Τα λαμπάκια είναι το πιο κλασικό στολίδι σε εξωτερικά ή εσωτερικά σημεία του σπιτιού. Διατίθενται σε διάφορες επιλογές κυρίως όμως σε θερμό ή ψυχρό τόνο αλλά και σε πολύχρωμο. Αν κάποια από τα λαμπάκια σου έχουν καεί ή τα έβγαλες απ’ την κούτα και πρέπει να τα ξεμπλέξεις με τις ώρες, τότε ίσως είναι ευκαιρία να αγοράσεις τα πιο οικονομικά led λαμπάκια που κυκλοφορούν στην αγορά. Πριν πεις ότι σε βάζουμε σε έξοδα σκέψου ότι τα led λαμπάκια έχουν έως και τη μισή κατανάλωση από τα παραδοσιακά που ίσως έχεις χρόνια στην κατοχή σου. Αν βρίσκεσαι σε πολυκατοικία και ξέρεις ότι οι περισσότεροι θα στολίσετε με λαμπάκια τα μπαλκόνια σας μπορείς να συνεννοηθείς με τους γείτονές σου ώστε όταν τα ανάβετε να τα βάλετε σε σταθερό πρόγραμμα που δεν αναβοσβήνουν ή κάνουν περίεργες «χορογραφίες» για να έχετε μια ομοιομορφία ακόμα και αν δεν είναι όλα στην ίδια απόχρωση. Είσοδος πολυκατοικίας Στην ουσία δεν χρειάζονται πολλά για να μπεις στο mood των Χριστουγέννων. Ένα στεφάνι στην πόρτα, ένα αλεξανδρινό σε γλάστρα για την είσοδο της πολυκατοικίας ή κάποια διακριτικό κόκκινα elements όπως μερικοί φιόγκοι ή γκι μπορούν να δώσουν έναν χριστουγεννιάτικο τόνο στην πολυκατοικία χωρίς υπερβολές. Μην ξεχνάς τη σκάλα Η σκάλα της πολυκατοικίας εσωτερικά και εξωτερικά είναι ένα ωραίο σημείο που μπορείς να δώσεις χριστουγεννιάτικες νότες. Μία πρασινάδα ή κάποια στολίδια ανά όροφο είναι μια ωραία ιδέα που δίνει μία ωραία ατμόσφαιρα σε κάθε γωνιά. Ούτως ή άλλως, οι επισκέπτες σου δεν θα φτάσουν μόνο μέχρι την είσοδο! Eco-friendly Christmas Αν είστε μία πολυκατοικία που είστε πιο ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον μπορείτε να διαλέξετε μία πιο eco-friendly διακόσμηση. Γι’ αυτό μπορείτε από φέτος να αποφύγετε το πλαστικό ή ό,τι καταναλώνει ρεύμα χωρίς να χάσετε τίποτα από τη μαγεία των Χριστουγέννων. Προσθέστε περισσότερο ξύλο με διακοσμητικά που υπάρχουν στην αγορά ή δώστε την ευκαιρία στα παιδιά της πολυκατοικίας να ξεδιπλώσουν τη δημιουργικότητά τους και να φτιάξουν τις δικές τους χειροτεχνίες με ζωγραφιές, κάρτες ή στολίδια από απλά υλικά. Σίγουρα θα το λατρέψουν όπως και εσείς! Επίσης τίποτα δεν είναι πιο φυσικό από τα λουλούδια! Μερικά χριστουγεννιάτικα φυτά που θα βρεις σε αφθονία στα τοπικά καταστήματα θα δώσουν μία ζεστασιά στον χώρο. Αρκεί έστω ένας κάτοικος να τα περιποιείται όπως τους αξίζει!

Φεβ 07, 2023 Νομικά
Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

«Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς …γείτονες!». Αυτό ίσως θα έπρεπε να είναι το μότο κάθε πολυκατοικίας για να κυλούν όλα ομαλά στη διαχείρισή της. Είναι όμως αρκετές οι φορές που το πιο σημαντικό ζήτημα για μία πολυκατοικία, δηλαδή τα κοινόχρηστα, δημιουργεί πολλές αμφιβολίες, προβλήματα και τσακωμούς που οδηγούν στη μη πληρωμή τους. Είτε έχεις τους λόγους σου, είτε όχι, ας μιλήσουμε τι γίνεται με την καταβολή των κοινοχρήστων και κυρίως τη μη καταβολή τους. Οι δικαιολογίες που περνούν απ’ το μυαλό σου για να μην πληρώσεις τα κοινόχρηστά σου μπορεί να είναι πολλές. Μερικές φορές ίσως και δικαιολογημένες. Σε κάθε μία όμως υπάρχει μία συμβιβαστική λύση που συμφέρει όλες τις πλευρές. Πρώτα όμως ας αναφέρουμε κάτι. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, δεν προβλέπεται κάποιος νόμος που αναιρεί την υποχρέωσή σου να καταβάλεις την οφειλή των κοινοχρήστων σου, εκτός μόνο από κάποια περίπτωση λάθους στον καταμερισμό των δαπανών ή χρέωσης επωφελών δαπανών. Αν αναρωτιέσαι τι περιλαμβάνουν τα κοινόχρηστα και ποιος πληρώνει τι, στο Polikatikia.gr θα βρεις όλες τις πληροφορίες που ψάχνεις. Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις μη καταβολής των οφειλών είναι οι παρακάτω: Κλειστό διαμέρισμα Ένα διαμέρισμα ξενοικιάζεται. Πρόκειται να πωληθεί. Βρίσκεται σε μία κατάσταση «αναμονής». Ο ιδιοκτήτης το θεωρεί κλειστό οπότε πιστεύει ότι αφού δεν κατοικείται δεν θα συμμετέχει στα κοινόχρηστα. Σωστό; Λάθος! Ο ιδιοκτήτης είναι υπεύθυνος για την εξόφληση των κοινοχρήστων σε κάθε περίπτωση και πληρώνει όσα αναλογούν στο διαμέρισμα. Φυσικά, μπορεί να κάνει μία συμφωνία όσον αφορά στη μη συμμετοχή του στη θέρμανση. Διάβασε περισσότερα για τα κλειστά διαμερίσματα και τι ορίζει η σχετική νομοθεσία. Διαμέρισμα από αποδοχή κληρονομιάς Όταν ένα διαμέρισμα περάσει στους κληρονόμους ενός ιδιοκτήτη, συνήθως η διαδικασία αποδοχής κληρονομιάς μπορεί να πάρει καιρό. Δυστυχώς, μέχρι το διαμέρισμα να αλλάξει ιδιοκτησία, τα κοινόχρηστα του διαμερίσματος συσσωρεύονται και μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Αδυναμία πληρωμής Μία ξαφνική αλλαγή όπως η απώλεια της εργασίας μπορεί να οδηγήσει στην αδυναμία πληρωμής. Η μείωση των εισοδημάτων είναι κάτι που δεν μπορεί να προβλεφθεί και έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκολία εξόφλησης των κοινοχρήστων μαζί με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου. Κάτι τέτοιο, εφόσον επικοινωνηθεί στη διαχείριση, μπορεί να διευθετηθεί με τη λύση ενός διακανονισμού. «Δεν πληρώνω» Υπάρχουν και οι αντιρρησίες! Όπως αναφέραμε και παραπάνω, κανένας νόμος δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει τη μη πληρωμή των κοινοχρήστων σου. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να συσσωρευτούν ως ληξιπρόθεσμες οφειλές οπότε να γίνει τελικά και πιο δύσκολη η αποπληρωμή τους. Αν είσαι διαχειριστής, οι λόγοι που μπορεί να ακούσεις για μη πληρωμή των κοινοχρήστων είναι πολλοί και πολλές φορές αρκετά ευφάνταστοι! Σε κάθε περίπτωση, μπορείς να είσαι προετοιμασμένος για τη σωστή απάντηση: “Δεν είμαι ικανοποιημένος από τη θέρμανση!” Η υποχρέωση καταβολής των κοινοχρήστων δεν επηρεάζεται από την απόδοση μίας κοινόχρηστης λειτουργίας όπως είναι θέρμανση. Απάντηση: Η νομότυπη διαδικασία είναι ότι ο εκάστοτε κάτοικος μπορεί να κάνει αίτημα αύξησης των ωρών λειτουργίας της θέρμανσης στην επόμενη Γενική Συνέλευση. Και φυσικά, να καταβάλλει κανονικά τα κοινόχρηστα που εκδόθηκαν! “Δεν χρησιμοποιώ τον ανελκυστήρα!” Απάντηση: Ο ανελκυστήρας αποτελεί μία κοινόχρηστη δαπάνη. Συνεχίζει να λειτουργεί καθημερινά και βάσει της νομοθεσίας η καταβολή των κοινόχρηστων δαπανών δεν εξαρτάται από τη χρήση τους ή όχι. Επομένως δεν μπορεί κάποιος να μην το χρησιμοποιεί και να μην πληρώσει ή να το χρησιμοποιήσει λιγότερο οπότε να πληρώσει άλλη μικρότερη αναλογία. «Δεν μου δίνετε τα απαραίτητα παραστατικά και έχω απορίες/αμφιβολίες για τις χρεώσεις!» Απάντηση: Βάσει της νομοθεσίας, ο κάθε συνιδιοκτήτης δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την πληρωμή της δαπάνης κοινοχρήστων, επικαλούμενος την άρνηση του διαχειριστή να του δώσει πληροφορίες, ούτε το δικαίωμα να αξιώσει δικαστικά την παροχή λογοδοσίας από τον διαχειριστή. Αν υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι υπάρχει κάποια αυθαίρετη χρέωση δαπανών από τη διαχείριση, το ζήτημα τίθεται προς συζήτηση στη Γενική Συνέλευση της πολυκατοικίας που μπορεί να συγκληθεί εκτάκτως. Σύμφωνα με το Άρθρο 68 - Υπουργική Απόφαση 91354/24.8.2017, - η διαχείριση είναι υποχρεωμένη να παραδίδει αντίγραφα των παραστατικών σε κάθε κάτοικο που τα αιτείται με έξοδα του αιτούντος. Στο polikatikia.gr, μπορείς πάντα να διασφαλίζεις τη διαφάνεια που αναζητάς μέσω της δυνατότητας επισύναψης των παραστατικών σε κάθε δαπάνη και την ταυτόχρονη παροχή πρόσβασης στον κάτοικο σε αυτά. «Δεν γίνεται σωστή δουλειά από το συνεργείο καθαρισμού!» Απάντηση: Σύμφωνα με τον νόμο, η υποχρέωση καταβολής των κοινόχρηστων δαπανών δεν υπόκειται σε προκαθορισμένα όρια ποιότητας. Στη Γενική Συνέλευση μπορεί να τεθεί το ζήτημα ή τυχόν αντικατάσταση του συνεργείου καθαρισμού αν κριθεί απαραίτητο από την πλειοψηφία. Σε κάθε περίπτωση τα κοινόχρηστα καταβάλλονται κανονικά. Τι γίνεται αν κάποιος αρνείται να πληρώσει τα κοινόχρηστά του; Αν κάποιος κάτοικος επιμένει να μην πληρώνει τα κοινόχρηστά του ή υπάρχει ένα συσσωρευμένο ληξιπρόθεσμο ποσό, τότε η ευθύνη για διευθέτηση του ζητήματος βαραίνει τον διαχειριστή. Ίσως η είσπραξη των οφειλών είναι μία από τις πιο δύσκολες εργασίες για τον διαχειριστή, ωστόσο σε αυτή την περίπτωση θα παραπέμψει τον κάτοικο στη γενική συνέλευση για να αποφασίσουν πώς θα διεκδικήσουν τα χρήματα. Τέλος, από 2018 και μετά, οι διαφορές για απλήρωτα κοινόχρηστα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων, βρίσκουν λύση εξωδικαστικά, με τη διαμεσολάβηση δικηγόρου.  Εάν μία από τις δύο πλευρές δεν προσέλθει στη διαδικασία, τότε προβλέπεται η επιβολή χρηματικής ποινής.